До края на 2020 г. в България трябва да бъдат изградени първите станции за зареждане на автомобили с водород, а до 2030 г. броят им може да достигне до 50. Това е заложено в проект на специална наредба, съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).
Проектонаредбата е разработена от експерти на регионалното министерство, съвместно с МВР, Министерството на околната среда и водите, Министерството на икономиката и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Документът е публикуван в Портала за обществени консултации и на интернет страницата на МРРБ и предстои обществено обсъждане.
Водородното гориво е сред алтернативите варианти с потенциал за дългосрочно заместване на нефта, посочват от ведомството на Петя Аврамова. Редица европейски оценки показват, че все още не е създадена положителната икономическа ситуация за развитие на инфраструктура за алтернативни горива, в това число - за доставчици на инфраструктура за изграждане на станции за зареждане с водород.
В същото време, Европейският съюз се договори за обвързващи цели за дела на възобновяемата енергия в транспортните горива (10 процента до 2020 г.) и за намаляване на интензивността на емисиите на въглероден двуокис от автомобилните горива (с 6% до 2020 г.).
Обявеното в Бялата книга намаляване с 60% на емисиите на въглероден двуокис до 2050 г. изисква и значителен подем на използването на алтернативни горива.
Наредбата на регионалното министерство е съобразена с прогнозите за пазарно развитие в европейски и в национален мащаб. При разработване на проекта на наредба е изследвана водородната мобилност, основана на добри практики в Европа, Калифорния (САЩ) и Канада.
Според оптимистичната прогноза на Индустриален клъстер електромобили за разгръщането на зарядна инфраструктура на водород, с оглед навлизане на превозни средства с водородно задвижване в България, до 2020 г. в страната ни ще бъдат изградени четири зарядни станции, десет – до 2025 г., и 50 до 2030 г.
В по-песимистичен сценарий е прогнозата на Института по електрохимия и енергийни системи към Българска академия на науките. Тя сочи, че след 2020 г. в страната ни ще има поне една функционираща зарядна станция и една в процес на изграждане, а до 2030 г. ще са изградени четири зарядни станции.
Наредбата е предназначена за подпомагане дейността на всички участници в строително-инвестиционния процес съгласно правомощията им, определени в Закона за устройство на територията: възложители, строители, физически лица, упражняващи технически контрол за част "Конструктивна", проектанти, консултанти, технически ръководители, доставчици на машини, съоръжения и технологично оборудване в т.ч. доставчици на съоръжения и елементи за изграждане на инфраструктура за водородни зарядни станции.
Основната цел е да се осигури възможност за изграждане на инфраструктура за зареждане на автомобили с водород, като по този начин се допринесе за постигане на развитието на пазара на превозни средства, използващи алтернативно гориво.
С проекта на Наредба се определят техническите изисквания за проектиране, изграждане и въвеждане в експлоатация на водородни зарядни станции и контролът по отношение на минималните проектни характеристики за безопасност. Тя ще се прилага за изграждане на станции за зареждане на автомобили с водород, доставен с товарен автомобил, в бутилки в сгъстено газообразно състояние, или произведен на мястото на монтаж и експлоатация на водородната зарядна станция в генератори на водород, използващи процес на електролиза на вода.
Водородната зарядна станция може да се изгражда като интегрирано съоръжение, като компонент на територията на съществуваща или новоизграждаща се бензиностанция и/или газостанция, или автономно – като самостоятелно съоръжение.
Водородните зарядни станции, обхванати от наредбата, са строежи първа категория съгласно Закона за устройство на територията и се въвеждат в експлоатация съгласно определения в него ред, уточняват от МРРБ.
преди 5 години Ного пъти сме го говорили вече как реалните резултати на ВЕИ са жалки в световен мащаб и как специално перките сами по себе си са фактор за промяна на климата. Но дори и така да е - защо направо с точецът от врътката не се зарежда електромобилчето? Да - водородът съхранява енергията един вид - но това съхраняване на енергия също струва енергия. Ето ти една статия - защо водородните коли са пълна палячовщина - и масовото им производство ще бъде триумф само на гретенизмът:https://***.megaparts.bg/news/254475504?fbclid=IwAR3jXaLR9wPL3R806OWg-7I_vgdc5ilT1qL7o21Jlfuac9vH8wdY1oZbsKA отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години и понеже знам , че ти е на сърце климатът , те ти една интересна идея , на която попаднах :https://***.carboculture.com/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години те ти да четеш как го правят по света с водородните станции без въглища и газ :http://***.itm-power.com/project/wind-hydrogen-development-platformв датско , норвежко, германско, френско са се запънали и изграждат мрежа на този принцип ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Първо - колко коли има на водородчец?Второ - откъде ще се взема тоя водородчец? - В природата той е в свързано състояние - за да се добие - трябва: Какво? - Познахте - енергия !!! Дори май повече от тая, дето после ще се извлече от. А тая енергия - откъде, щом не е от петрол? - Познахте - от въглища... в най-добрия случай от газчица. Това - за водородни двигатели - аз съм си го мечтал като дете... но големи хора, дето вземат държавнически решения, да са на моят детски акъл е малко комическо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Ама 50 станции за 11 години не е ли малко неефективно ? Аз мисля че за да бъде удобно човек да кара изобщо кола на такова гориво са нужни 50 станции още на старта, Иначе като направят във София и Варна по 1 кой ще си купи кола за да пътува само между тези градове и да мисли все дали ще му стигне горивото докато стигне отговор Сигнализирай за неуместен коментар