Изпитвателни лаборатории и технически служби провеждат проверки на монтираните допълнително предпазни колани в пътническите автобуси. фирмите са акредитирани от изпълнителната агенция „Българска служба по акредитация” и работят в сътрудничество с Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, съобщиха от ТЕХНОТЕСТ АД, една от компаниите, работещи по тестовете.
С промените в Закона за автомобилните превози от декември 2018 г. автобусите задължително трябва да са оборудвани с предпазни колани, ако изпълняват маршрути повече от 30 километра, а безопасното им закрепване към седалките трябва да бъде изпитвано.
Процесът обаче се забавя, което създава несигурност за пътниците и увеличава риска при пътуване, посочват още от компанията.
В момента акредитации за изпитванията имат няколко лаборатории, опериращи на територията на България, които разполагат с одобрени стендове за изпитване закрепването на допълнително монтираните от превозвачите колани.
Целта на тези изпитвания е да се ограничи до минимум риска при евентуална тежка катастрофа пътниците в даден автобус да не останат фиксирани върху своите седалки. Експерти в областта са единодушни, че опасността от травми в такъв случай нараства особено много, когато катастрофиралият автобус падне на една страна.
Нормативната база в страната дава срок на превозвачи с автобуси без фабрично монтирани обезопасителни колани, да монтират такива до края на 2019г. От догодина, КАТ ще спира нарушителите, а автобусите, които не са надлежно окомплектовани ще бъдат сваляни от движение.
Според ТЕХНОТЕСТ АД забавянето внася допълнителен риск, предвид растящата възраст на тези автобуси.