IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Новата методика за обезщетенията при катастрофи - повече ред или още проблеми

Документът едва ли ще успее да се справи със субективизма и дисбалансите, които поражда разнородната съдебна практика в България

15:03 | 12.08.19 г. 4
<p>
	Среща между Асоциацията на застрахователите (АБЗ) и журналисти.&nbsp;<em>Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group</em></p>

Среща между Асоциацията на застрахователите (АБЗ) и журналисти. Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Новата методика за определяне на размера за имуществени и неимуществени обезщетения по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" вече е готова. Това стана ясно по време на традиционната среща между Асоциацията на застрахователите (АБЗ) и журналисти.

Методиката е разработена от консултантската компания HLB България, наета от Гаранционния фонд, след като в края на миналата година бяха приети промени в Кодекса за застраховането. Тепърва обаче документът трябва да бъде одобрен от Комисията за финансов надзор (КФН), от министъра на здравеопазването и от министъра на труда и социалната политика. Очаква се това да се случии до края на годината. Дотогава ще се ползват приетите от ноември текстове в кодекса, касаещи лимитите по "Гражданска отговорност".

Изготвянето на методиката, която трябва да залегне в наредба към застрахователния кодекс, се забави с повече от 2 месеца, а реално компетентните органи ще имат доста малко време да я разгледат и одобрят.

До края на деня методологията трябва да бъде качена на сайта на Гаранционния фонд. Тя е изготвена на база на опита на Великобритания, Испания, Италия, Германия, Франция и Румъния.

Основното в новата методика е, че разграничава методите при определяне на обезщетенията при имуществените и неимуществените вреди. Основаната цел е да се избегне субективизмът и дисбалансите, които се получават при обезщетенията в различните съдилища. За различни случаи за едни и същи неимуществени вреди отсъдените обезщетения варират от 80 хил. до 150 хил. лева, посочиха от асоциацията. Освен това се оказва, че има голяма разлика в съдийското решение, когато крайният платец на обезщетението е застрахователна компания. Обикновено в тези случаи сумите са в пъти по-големи, отколкото биха били, ако обезщетението го дължи работодател или физическо лице.

В меотодологията се предлагат точки, по които ще се изчисляват обезщетенията. Една точка е равна на една минимална работна заплата за съответната година. За всяка травма ще има присъдени точки. Когато става въпрос за обезщетение за роднини и близки на загинал ще се изчислява основна вреда, особена вреда (включваща коригиращи фактори, увеличаващи обезщетението до 75%, като смърт на бременна жена, например), а третият компонент ще са фактори от изключителен характер (необичайни обстоятелства, представляващи тежка последица - например, ако бащата е бил принуден да наблюдава смъртта на сина си). За особената вреда и изключителния характер се предвижда да има определен лимит.

Според председателя на АБЗ Константин Велев методиката предлага справедлив механизъм на база сегашната съдебна практика и практиката на застрахователните компании. Бъдещата наредба щяла да създаде и предвидимост за застрахователите, пострадалите лица и техните близки какво могат да очакват. Само за справка, по данни на КФН към края на второто тримесечие плащанията по задължителната полица „Гражданска отговорност“ се очаква да надхвърлят 3,47 млрд. лв. общо. За имуществени вреди стойността на изплатените претенции се очаква да достигне 1,580 млрд. лв., очакваният размер на неизплатените претенции обаче е за 2,765 млрд. лв. За неимуществени щети стойността на изплатените претенции в края на полугодието ще бъде 1,899 млрд. лв.

Основаният проблем с новата методология и бъдещата наредба на КФН е в това, че на практика съдът няма да бъде задължен да я използва. За да може таблиците и точковият модел да бъдат категорично вкарани в съдебната практика, те трябваше да бъдат заложени като текст в Кодекса на застраховането. Управляващите обаче не можаха да намерят достатъчно сили и капацитет да го направят и в общи линии си измиха ръцете с въпросната бъдеща наредба. Въпреки че от застрахователния бранш се надяват новите текстове и методи за определяне на обезщетенията да внесат повече справедливост и прозрачност, това съвсем не е сигурно. В Италия, една от страните, от които сме почерпили примери, работи чрез таблици и наредба. Но тази наредба и тези таблици са изготвени на база съдебна практика и тълувателни решения. Всеки, който се е сблъсквал с български съд и по-заплетени казуси, изискващи тълкувателно решение, знае колко много време може да отнеме това и колко разнородна е практиката.

Макар и не директно председателят на АБЗ Константин Велев призна, че няма как да знае дали съдилищата ще се съобразяват с бъдещата наредбата, но добави, че те все пак ще имат една обективна база, на която да стъпят.

Ръководителят на проекта в консултанта HLB България Розалина Градинарова обясни, че методиката е базирана на испанския модел, със заемки от френския. 

Според юристи, които присъстваха на срещата, новата методика ще намали значително обезщетенията на пострадалите, както и при смърт на пътя. Като пример адвокатът Владимир Тодоров посочи, че в момента съдът присъжда обезщетения от 120 хил. лв. за смърт на пътя, а според методиката ще има таван от 80 хил. лв. Спорно е обаче доколко информацията е коректна, тъй като от години се говори за солидните комисионни, които адвокатите прибират след такива дела. В някои случаи те взимат до 80% от присъденото обезщетение.

Investor.bg припмня, че до промените в Кодекса за застраховането се стигна, след като от АБЗ обявиха през есента миналата година, че ще има фалити на компании или драстичен скок на цената на задължителната застраховка „Гражданска отговорност“, ако спешно не бъдат приети законодателни промени. Причината е решение на Върховния касационен съд (ВКС) от 21 юни тази 2018 г., според което се разширява кръгът на роднините, които имат право на обезщетение за „болки и страдания“ при смърт на техен близък на пътя. Според решението при изключителни случаи компенсация могат да получат братя и сестри, баби и дядовци, както и всеки друг, който може да докаже трайна емоционална връзка със загиналия (съседи, братовчеди, приятели и т.н).

Така паралментът прие през ноември 2018 г. промените в Кодекса за застраховането, касаещи лимитите за изплащане на обезщетения за неимуществени вреди при настъпване на смърт на пътя. Таванът ще бъде 5 хил. лв., като засяга претенциите на далечен кръг роднини, а не както се предвиждаше – на всички. В далечния кръг попадат и исковете на братя и сестри на загиналото лице. За близките роднини - съпруг, съпруга, деца, родители, обезщетението няма да има лимит, както е и в момента. Въпросните поправки обаче важат докато бъде изготвена и приета методика за задаване на лимитите за имуществени и неимуществени обезщетения по задължителната застраховка "Гражданска отговорност.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:05 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

4
rate up comment 2 rate down comment 1
studioaa
преди 5 години
методология исках да кажа...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 5 rate down comment 2
studioaa
преди 5 години
С новата медотодолия у нас българина ще кара 15-годишна таратайка 3-4 употреба, която струва 5к. най-много и ще плаща данъци от порядъка на 2к годишно за нея. Познайте кога ще стане това и колко човека ще спрат да плащат изобщо и това ще доведе още по-голям ръст на застраховката...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 2
studioaa
преди 5 години
Новата методика за обезщетения ще дестабилизира силно системата, която и без това не в цветущо здраве и ще доведе до експоненциален скок на застраховките до над 500 или дори до около 1000 лв. годишно. Изплащането на милиарди левове от джоба на всички шофьори до шепа жертви изобщо не е нито стабилно икономически, нито то окуръжава отговорно поведение на пътя. Сами можете да си представите как около 4 млн. коли у нас ще плащат 2 млрд. лева обезщетения или по 500 лв. за шофьор годишно и ще има даже печалба за застрахователя някак си?? Наистина властимащите ни вземат за зелен хайвер с подобни безумни схеми, които ги мъдрят... Разбира се парите за безумния социализъм ще излязат от вашия джоб много ясно, фалшивата загриженост струва скъпо обикновено...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 9 rate down comment 2
das
преди 5 години
Нова методика, която пак най-вероятно няма да има мно общо с действителността. Тази година за 4 път ме отнасят откакто смених автомобила преди 5г. В 3 от случаите просто спират в задната ми броня, защото съм решил да спра на пешеходна пътека. В четвъртия случай ме отнесха отзад вляво на кръстовище, защото бях с предимство, а човека се беше заплеснал нещо и не видял че минавам и не ме дочакал. Всичките караха коли втора или трета ръка, на над 15-20г. и хич не им дремеше. Не бяха тежки инциденти, но 4 пъти ходих да боядисвам, като от ГО на хората ми платиха около половината от реалните разходи. За да е справедличо трябва да се покрива целия ремонт като стойност + обезщетение за загубеното време на пострадалия. Другото е празни приказки.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още