София е санкционирана с над 1.5 млн. лв. за ремонтите на центъра
В. Сега
Ремонтът на столичната улица "Граф Игнатиев" приключи, но проблемите около него продължават. Столичната община е била санкционирана от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) с 5% финансова корекция по договора с фирма "Джи Пи Груп" заради установени нередности в обществената поръчка. Така 787 722 лв. от извършените разходи няма да бъдат покрити с парите по оперативна програма "Региони в растеж", а ще останат за сметка на данъкоплатците. 5% финансова корекция е наложена и върху договора за ремонта на зоната около катедралния храм "Св. Александър Невски", или още около 900 000 лв. В подобна позиция са и куп други общини, които рискуват да не получат милиони левове средства от ЕС по оперативна програма "Региони в растеж" заради установени проблеми при възлагането и изпълнението на договорите. Това показва справка на "Сега" за водените в административните съдилища дела за наложени финансови корекции по проектите за устойчиво градско развитие.
Сребърният фонд продължава да се пълни само от концесии
В. Сега
Десет години след създаването на Сребърния фонд парите в него "благополучно" надхвърлиха 3 млрд. лв. По данни на финансовото министерство към 31 май сумата е 3.067 млрд.лв., от които 2.922 млрд. се държат на депозит в БНБ. При учредяването на фонда през 2007 г. очакванията бяха в рамките на 15 години в него да се натрупат над 10 млрд. лв., с които след време да се допълват основните пенсии на българите. Към този момент парите стигат колкото да се платят пенсиите за няколко месеца. Една от причините средствата в резервния фонд да се трупат с незавидни темпове е, че определените в закона приходоизточници един по един пресъхват. През последните пет години концесиите се оказаха единствените по-сериозни постъпления. 31 май е крайният срок, в който по закон в Сребърния фонд трябва да се внесат всички пари, дължими от предходната година. Така става ясно, че за 2018 г. от концесии във фонда са влезли 101 млн. лв., а от приватизация - символичните 1.15 млн. лв. От глоби и санкции, свързани със следприватизационния процес, приходите са 2.58 млн. лв.
23 май с рекорден трафик по АМ „Тракия“
В. Монитор
23 май е денят с най-интензивно движение по АМ „Тракия“ от началото на годината, съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). В последния работен ден преди трите почивни дни около Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост, 54 626 моторни превозни средства са преминали по автомагистралата. Това отчитат трафик камерите на на изхода на София в посока Пловдив. На 1 март /петък/ преди трите неработни дни за честването на Националния празник, са преброени 51 504 автомобила.
По АМ „Хемус“ най-натоварено е било около Великден. На Разпети Петък (26 април) трафикът е 39 671 МПС, а в последния работен ден преди Възкресение Христово (25 април), пътуващите от София към Ботевград са били 38 295 автомобила. На трето място по интензивност на движението по автомагистралата е 23 май - 36 455 превозни средства за денонощие. Почивните дни около Великден и 24 май са и дните с най-голям трафик по АМ „Струма“ и път I-1 през Владая. 34 018 автомобила са преминали по пътя през Владая на 23 май, а 31 686 МПС на Разпети Петък.
Краят на кварталния магазин
В. Труд
Кварталните магазини сериозно намаляват през последните години. Основните причини за това са голямата конкуренция, която води до фалит на много от дребните търговци, както и онлайн продажбите. Търговските обекти за продажба на дребно в страната са 112 225 броя, сочат последните официални данни на Националния статистически институт (НСИ). За година те намаляват с 1365 броя. Това не е много драстичен спад – броят на магазините се е понижил само с 1,22% за година. Но по-важното е, че тенденцията за спад в броя на магазините започва през 2012 г. и продължава досега. Така в рамките на шест поредни години магазините за търговия на дребно намаляват с над 20 хил. броя, или с малко повече от 15%. Реално обаче фалиращите магазини са много повече. Често на мястото на затворения магазин отварят нов в опита на хората да стартират собствен малък бизнес. Но тъй като общият брой на обектите за търговия намалява, явно фалиращите магазини в страната са повече от отваряните.
“Дойче бан” взе жп завода в Карлово, инвестира 6,8 млн. лв.
В. 24 часа
Има сделка за жп ремонтния завод в Карлово. Това каза за “24 часа” преди дни управителят на “Ди Би Карго България” Любомир Гарчев. Фирмата купувач е част от “Ди Би Карго”, която пък е дъщерна на държавния немски жп превозвач “Дойче бан”. От компанията се въздържат да обявяват все още намеренията си след покупката на обявения в несъстоятелност завод. Но експерти от железопътния бранш коментират, че “Ди Би Карго България” развива базите си, вероятно в халетата на новата си придобивка ще ремонтира вагони, а може би в бъдеще и ще произвежда. Жп специалистът Симеон Ананиев свързва покупката на “Дойче бан” с очакваната, но все още нерешена инвестиция на “Фолксваген” в Пловдивско. Медиите в Пловдив още преди седмица лансираха откъм Карлово, че новият собственик ще ремонтира и локомотиви. Ще започне работа през септември със 70 работници, а по-нататък щели да са 300. Това, което официално се знае, е, че българската жп компания на “Дойче бан” вече е подала заявление за сертификат за клас инвеститор в Българската агенция за инвестиции за завода в Карлово.