Предвижат се два варианта за плащане на тол таксите за камиони над 3,5 тона и автобуси, а при определянето на цената за километър ще се взимат предвид различни параметри. Това стана ясно по време на пресконференция на "Интелигентни трафик системи" (TоllPass), които са официален партньор на АПИ (Агенция „Пътна инфраструктура“) във връзка с обслужването на тол системата за тежкотоварните автомобили. Това е фирмата, която отговаря за събирането на тол таксите.
Българската тол система е най-съвременната в цяла Европа, представлява GPS технология от т.нар. free flow тип. Това означава, че aко шофьорът е избрал да постави бордово устройство, няма да се налага да търси тол станции или каси за плащане. То се осъществява автоматично и не е необходимо хората да спират някъде, за да плащат. Това се отнася за тежкотоварните камиони над 3.5 т и за автобусите над същия тонаж. Това обясни Иван Георгиев, търговски директор на „Интелигентни трафик системи“.
Той обясни, че цената на километър за камионите и автобусите ще се определя на база на брутното тегло на автомобила, броя на осите, емисионния клас и класът на пътя, по който ще се движи превозното средство. Все още обаче не е ясно какви ще са тарифите. Решението за това се очаква да бъде оповестено от АПИ, но от пътната агенция все още са твърде пестеливи откъм информация.
tol1
Отчитането се предвижда да става по два начина. „Едното отчитане ще става ръчно – на база на маршрутна карта. Водачът спира до мястото за продажба, избира си начална и крайна точка и предплаща услугата“, обясни Иван Георгиев. За пример посочи бензиностанциите.
Другият начин е автоматичното отчитане. При него в камиона се монтира бордово устройство, което е GPS базирано. То предава в реално време данни към централната система. Това устройство е подходящо за регулярно или ежедневни пътувания. Ще се предоставя на водачите срещу депозит, който ще се връща при връщане на устройството. То ще работи на 8 езика, включително и на български.
По-конкретно оборудваният с устройство автомобил пътува по платената пътна мрежа, а сателит ще го засича в реално време. Бордовото устройство изпраща данните към системата на TollPass, където се конвертират и се изпращат към централната система на АПИ. Стационарните и мобилни камери (портали) по пътя ще засичат номерата на превозните средства и след проверка в централната система ще регистрират дали даден камион пътува коректно.
тол2
Ще има обаче такса за обслужване. Според неофициална информация става дума за около 3 евро на месец. Освен това според договора от TollPass ще получават и 7% от цената на тол таксата, както и при договорът им за винетките. Въпросното бордово устройство ще предоставя и информация за баланса по договора със съответния клиент и ще известява при липса на достатъчна наличност.
„Другият възможен начин за заплащане е чрез GPS тракер, но той трябва да бъде сертифициран“, каза Георгиев.
По думите му инвестицията на „Интелигентни трафик системи“ към момента е над 11 млн. лв. за електронните винетки, а до края на годината ще надвиши 15 млн. лв.
От компанията обаче отчетоха, че при закупуването на маршрутна карта има някои минуси. Така например, ако се закупи такава за даден маршрут, той не може да се променя, дори да има птп, пътят да е блокиран или друго подобно обстоятелство. Маршрутната карта ще важи и за определено време. Ако то бъде просрочено или пък се мине по друг път, различен от избрания, шофьорът подлежи на санкция. Все още обаче не е ясно какви ще са глобите.
За момента предлаганото от TollPass бордово устройство ще се използва само в България. От компанията обаче имат готовност да разширят обхвата и за други страни, в момента, в който бъдат направени нужни законови промени.
*Обновена към 15:50 часа.