IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Тонът в предизборната кампания сваля избирателната активност за евровота

БСП запазва крехка преднина заради ерозията в доверието към ГЕРБ

14:05 | 08.05.19 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

37,7% от българите няма да отидат до урните на насрочените за 26 май евроизбори. Това показва проучване на Изследователски център „Спектър“, проведено в периода 29 април – 4 май 2019 г. Възложител е Институтът за модерна политика.

Според социолозите на този етап се оправдават очакванията за сравнително ниска активност. Към момента 33,5% твърдо са решили да гласуват - това са по-скоро твърдите привърженици на партиите плюс хората, които отдават специално значение на евровота. Тези стойности се доближават до евроизборите от 2014 г., когато избирателната активност беше 35,84%. 

Голям е  броят на решилите, че няма да отидат до урните в изборния ден - 37,7%. Основна причина е тонът предизборната кампания, фокусиран повече върху скандалите и негативизма, отколкото върху съдържателни теми и послания. Предизвикателството пред политическите формации е да мотивират големия брой колебаещи се избиратели.

БСП запазва крехка преднина, която е резултат не от привличане на нови избиратели извън твърдия електорат, а от ерозията в електоралната база на ГЕРБ, предизвикана от корупционните скандали и „Апартаментгейт“.

Обстоятелството, че първата седмица на кампанията съвпадна с поредица от празнични почивни дни, допринася за отслабване на натиска върху управляващите, но въпреки това данните показват известна стабилизация при тях. Нови тежки трусове в хода на кампанията обаче могат да доведат до по-голям отлив на гласове от ГЕРБ, а оттам и до увеличаване на преднината на БСП.

chart chart

Обратно, при затишие откъм нови скандали във властта и мобилизация на партийната машина на ГЕРБ, в т.ч. с личното участие на техния лидер Бойко Борисов, управляващите все още имат шансове да получат най-много гласове на 26 май.

Евентуална победа на БСП зависи пряко от способността на партията да привлече свободни избиратели от политическия център и анти-ГЕРБ вот извън своя твърд електорат, който в тази фаза от кампанията е максимално мобилизиран.

ДПС се очертава като трета политическа сила на тези избори. Партията мотивира своите симпатизанти с участието Мустафа Карадайъ като водач на листата.

Освен БСП, ГЕРБ и ДПС, които несъмнено ще имат представителство в Европарламента, своите шансове имат и ВМРО-БНД, „Демократична България – Обединение“, „Патриоти за Валери Симеонов“ и Коалиция за България. От добри позиции стартира кампанията и „Воля“ на Марешки – 1,9%.

Обществените настроения, които се развиват в Европейския съюз относно неговото бъдеще, имат своята проекция и в България. Данните показват, че повече от една трета от респондентите се застъпват за повече национален суверенитет за сметка на властта на Брюксел - 34,5%.   Привържениците на по-федеративна форма на ЕС също са почти една трета - 32,8%. Сходен е делът – 32,7% и на запитаните, които не могат да дадат отговор на този въпрос в момента.   

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:43 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 10 rate down comment 0
Minka
преди 5 години
Избирателната активност ще се вдигне, днес ни обещаха отново да се реформираме. Този път наистина. Като всеки път. Реформата предполагам ще бъде написана в някоя от "къщите за гости"?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още