Държавата трябва да затегне мерките за издаване на разрешително за пилотиране, както и за получаване на сетификат за летателна годност. Това е мнението на авиоексперта Марин Петров, изказано в предаването "България сутрин" на Bulgaria ON AIR. Повод за коментара му беше катастрофата от събота, когато двама души загинаха с малък самолет край село Оризари.
Петров заяви, че злополучната машина не е самоделно направена, а е сглобена от любители. Самолетът е бил създаден и изпитан от производителя, но фактът, че не е сглобен от сертифицирани техници, може да е бил причината за инцидента в Оризари.
"Това е любителски построен самолет, но не е самоделен. Той е създаден и изпитан от производителя, а купувачът само го сглобява. След сглобяването машинната минава редица наземни и летателни изпитания пред експерти, които да му дадат летателна годност. Трябва да бъдат сменени условията за издаването на такъв сертификат. Мерките към самолетите до 600 килограма трябва да бъдат по-строги. Възможно е да е имало износени части. Това не е първият случай с инцидент с този тип самолет в света. Мисля, че е общо девети", заяви авиоекспертът, според когото в някои от случаите става въпрос дори за откъснати крила по време на полет.
Според Петров до инцидента може да се е стигнало заради появилите се трептения и износени части на крилото.
"Този самолет се използва за забавление и не може да бъде използван за търговска дейност. Възможно е да са възникнали трептения, които са довели до разрушаване на крилото. Няма изискване за сглобяване от квалифициран персонал. Това е пропуск в нашето законодателство. Инцидентите зачестиха, тъй като нарасна броят на леката авиация. Трябва изискванията към голямата авиация да бъдат приложени и към леката. Сертифицирани експерти трябва да сглобяват самолетите и да ги обслужват", каза Петров пред.
Вижте повече във видео материала.