Работодателски организации очакват лавинообразно поскъпване на товарните превози в България след въвеждането на тол системата за камионите над 3,5 тона от 16 август 2019 г.
В писмо до институциите Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара (БСК) и Българска търговско-промишлена палата (БТПП) наричат тол системата необходима, но закъсняла стъпка за обновяване на пътищата.
Организациите очакват неизбежно повишение на транспортните разходи и настояват да се включат в
общественото обсъждане на проекта.
Работодателите искат задълбочено проучване с на въздействието, на алтернативните трасета през Гърция, Македония, Сърбия и възможностите на мултимодалния транспорт.
Според тях се очаква значително повишаване на тежестта за българските превозвачи и скокообразно нарастване на цената на товарните превози, поради което те предлагат да има по-ниски първоначални такси с постепенно увеличение.
В писмото се иска година след въвеждане на тол таксите да се оцени въздействието с корекции при необходимост.
Припомняме, че вчера от КРИБ поискаха въвеждането на тол системата да бъде отложено за 2020 г.
Стоките от първа необходимост ще поскъпнат с около 1 до 2%, заяви по този повод пред БНР Петър Ганев от Института за пазарна икономика. Той посочи, че се очаква увеличение на цената на брашното с 1%, при безалкохолните напитки около 2%, при пресните зеленчуци 0,4%, при пресните плодове също под 1%.
„Ефектът няма да е драматичен, но ще го има", коментира той като уточни, че изчисленията са направени от консултанта – Световната банка.
Васил Пиронков от Асоциацията на автобусните превозвачи настоя пред националното радио фирмите със сключени договори с общините за автобусни превози да бъдат извадени от тол
системата, защото извършват социална услуга. Вместо това автобусните фирми според него могат да плащат такса, равна на винетния стикер.
При посещението си в Ямбол вчера регионалният министър Петя Аврамова заяви, че реформата трябва да бъде въведена в България и повечето български граждани я подкрепят, защото в момента две трети от пътните такси за пътно поддържане се събират от винетките за леки автомобили. Останалата една трета е от тежкотоварния трафик, който руши българските пътища.
Аврамова коментира, че на този етап е планирано само 50% от републиканските пътища или 10 800 км да бъдат включени в тол системата. За пътищата в лошо състояние ставката ще е нулева.
Останалите 10 хил. км републикански пътища ще бъдат без тол такса, както и още 20 хил. км общински пътища.
Тя обясни, че регионалното министерство не е представило актуална пътна карта с платени отсечки. Затова всички сметки за един курс при това положение са некоректни.
Аврамова съобщи още, че на 2 април е направена техническа свързаност между тол системата и системата на Агенция „Митници“. Изгражда се и връзка със системата на МВР.
преди 5 години добре де, нали се сещаш че те 20 години работиха да фалират БДЖ зада може камионджиите да вършеят където си искат, а сега предлагаш обратното :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Пътувах преди няколко дни от Милано към София и дясното платно на двулентовата магистрала, особенно към границата със Сърбия, бе почти изцяло заета от ТИР-ове. Почти не можеш да изпревариш! ТИР-овете трябва да бъдат прогонени от магистралите и това може законово да стане със драстично повишаване на тол таксите за тях. Един ТИР износва покритието на магистралата и замърсява въздуха колкото десетки леки коли! Мястото на превозите е по вода и на релси. Правителствата в ЕС трябва да субсидират тези транспорти, а големите камиони да останат за малки разстояния от логистичните центрове до крайния потребител. отговор Сигнализирай за неуместен коментар