IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Светослав Терзиев: Пакетът "Макрон" може да облагодетелства шофьорите

България не е в позиция да изнудва своите партньори, твърди журналистът

17:30 | 26.03.19 г.
<p>
	<em>Снимка: АПИ</em></p>

Снимка: АПИ

Само два гласа не достигнаха вчера, за да отпадне пакетът „Мобилност 1“ от дневния ред на Европейския парламент (ЕП). Така законодателното предложение ще бъде гласувано на предстоящото пленарно заседание на ЕП в сряда, като се очаква протест на български превозвачи в Страсбург.

Припомняме, че предложенията на френския президент Еманюел Макрон бяха заявени като противодействие на социалния дъмпинг. Новите правила, с които българските фирми не са съгласни, предвиждат каботаж да се извършва до три пъти за седмица. След това тече пет дни "срок за охлаждане". Шофьорите ще се връщат у дома веднъж на четири седмици, а седмичните почивки трябва да бъдат извън кабината. 

„Гласовете бяха 156 на 154. Само два гласа не ни достигнаха да отложим спорните текстове за следващия парламент“, обясни вчера транспортният министър Росен Желязков. От българските евродепутати на заседанието не са присъствали Николай Бареков, Светослав Малинов и Неджми Али, съобщи БНР.

Пакетът „Макрон“ макар и мъчително се придвижва напред. България не е в позиция да изнудва своите партньори, особено по въпроса за Brexit, коментира пред националното радио журналистът Светослав Терзиев. 
Според него трябва да се види како може да се промени в пакета „Макрон“  и как България да се възползва от този пакет, ако той бъде окончателно гласуван.

Терзиев изтъкна двата аспекта на спора. От страна, това са фирмите, които ще бъдат ограничени да работят както досега, но, от друга, шофьорите в голяма степен могат да бъдат облагодетелствани.

„В Европа спорът е не кой да вземе камионите, а кой да вземе шофьорите. Във Франция има фирми с по няколкостотин камиона, които търсят шофьори и  предлагат френски условия на труд, заплати и осигуровки, което няма как да не представлява интерес. Когато се протестира, трябва да знаем какво искаме.

Може да се окаже, че нашите шофьори ще отидат да работят за чужди работодатели, ако им се предложат по-добри условия“, каза Терзиев.

По думите му фирмите са тези, които могат да наемат самолет и да пратят шофьори на протест.

„Когато фирмите ги пращат да протестират, трябва да се знае, че една част ще покажат лоялност към своите работодатели, но други могат да се замислят. Ако експлоатират шофьорите по начин, който е недопустим, а това се случва, това не е добре от социална и икономическа гледна точка“, допълни Терзиев.

Просто България трябва да каже че има в предложението има абсурди – например камионите да се връщат веднъж на четири седмици, независимо дали са пълни или не, препоръча той.

„Онова, което засяга западняците, особено французите, това са вътрешните превози, които нашите тирове извършват, просто защото там не достигат шофьори. Тамошните фирми не се интересуват дали камионът е български, френски или румънски“, обясни той.

Според него утре не се очаква голям пробив и спорът ще продължи в следващия ЕП, защото има доста неизяснени текстове. „Българите могат да настояват за отпадане на онези клаузи, които са дискриминационни, но други пък са разумни“, заяви Терзиев.

"Аз мога да променя позицията си до утре, ако моят глас е толкова златен, при две условия – незабавно увеличаване на заплатите на шофьорите на камиони с 20% и второ - всички трудови договори да бъдат ревизирани и държавата да се намеси, така че българските шофьори, които карат по пътищата на Европа, да не взимат минималната заплата, а да взимат реалните пари, които им се полагат“, каза пред БНР евродепутатът Николай Бареков.

„Така превозвачите ще трябва да платят малко повече данъци и осигуровки, но ще трябва да спазват закона, както го спазват всички граждани", допълни той.

Бареков коментира, че съзнателно не е гласувал и добави: "Коя е българската позиция по пакета "Мобилност"- на едрите превозвачи, които карат техните работници да работят на минимална работна заплата и без осигуровки, или на шофьорите - трудовите хора на България". Според него гледната точка на шофьорите не е защитена, а те насила са карани да протестират в защита на работодателите им.

Евродепутатът от АЛДЕ/ДПС Неджми Али обясни, че не е бил вчера в Страсбург поради семейни причини.

"Трябва да се зададе въпросът за социалната защита на шофьорите - това е работа на държавата, но другият въпрос е свободният транспортен пазар в Европа и неговата регулация", изтъкна и бившият транспортен министър и председател на Форума за балкански транспорт Петър Мутафчиев.

"Не може с нови, нарочни регулации да се прави опит за изкривяване на пазара", каза той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:10 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още