В. Стандарт
Горивата поскъпнаха за първа пролет
С идването на пролетта и желанието на хората да пътуват повече, цените на горивата тръгнаха нагоре. Бензинът и дизелът стигнаха най-високите си нива от началото на годината.
Според данни на специализирания сайт Fuelo.net, към 19 и 20 март бензинът А95 се продава средно за 2,11 лева за литър, а дизелът - за 2,31 лева. За сравнение, в началото на месеца цените им са съответно 2,08 и 2,28 лева.
На различните бензиностанции най-ниската цена за А95 е 1,92 лева, а най-високата - 2,14. При дизела разликата е между 2,04 и 2,34 лева.
Това е най-сериозното поскъпване на горивата от началото на годината. През януари цената на А95 беше между 1,95 и 1,96 лева за литър, а тази на дизела - между 2,14 и 2,16 лева.
Потреблението и инвестициите движеха икономиката през 2018 г.
Нарастването на Брутния вътрешен продукт с 3,1% на годищна база, както сочат данните на Националния статистически институт, бе под очакваното, поради слабо трето и четвърто тримесечие на годината. Това се посочва в редовния месечен икономически обзор на Райфайзенбанк (България) ЕАД, в който се коментират данните, налични към март, с фокус върху БВП.
„От страна на търсенето, за положителната динамика на икономиката през 2018 г. повлия главно вътрешното търсене, което бе движено както от потреблението с ръст от 6.0%, така и от инвестициите, които се увеличиха с 6.5%. При външното търсене, износът през 2018 г. спадна с 0.8% на годишна база при ръст от 5.8% за 2017 г. От друга страна, увеличението на вноса също се забави до 3.7% (7.5% за 2017 г.), вследствие на което нетният експорт се сви, преминавайки в отрицателната област, като вече не допринасяше за ускоряване, а за задържане ръста на БВП“, коментира икономическият анализатор на Райфайзенбанк Емил Калчев.
В. Монитор
40% напускат работа заради емоционално изтощение
Цели 40% предпочитат да останат безработни и напускат службата заради крайно емоционално изтощение или т. нар. „бърнаут“, сочат данни на доставчика на работни пространства IWG.
Според информация на Евростат над половината от изгубените работни дни (55%) на служителите в Европа се дължат на стрес, а у нас делът е 40 на сто. В резултат от болнични пък бизнесът губи 170 млн. лв., показва статистика на НОИ. Една трета от тях се използват неправомерно около празници и почивни дни. Въпреки това изискванията за организацията на труда са се повишили и очакванията на служителите към предоставяне на гъвкави форми на работа са се увеличили с 5% от предходната година.
Бензиностанциите с нови касови бележки чак от 1 октомври
Д о 1 октомври да бъде удължен срокът за смяна на софтуера в бензиностанциите. Предложението е на Националната агенция по приходите (НАП), цитирано от bTV.
Така бензиностанциите ще разполагат с допълнителни шест месеца, в които да въведат касови бележки с разбивка за цената на горивото. Според приходната агенция времето ще бъде достатъчно, така че да няма риск от временно затваряне на бензиностанции заради неспазване на изискванията.
От приходната агенция коментираха за „Монитор“, че основната причина търговците на горива няма да успеят да въведат новото изискване. Първоначално данъчните искаха касовите бележки с изписана подробна разбивка на различните елементи на цената на дребно на продаваните да стане факт още от първия ден на април. Според говорителя на НАП Росен Бъчваров от браншовите организации на търговците на горива са казали, че имат готовност да въведат новите бележки още от юни.
Неустойката за търговска тайна според загубите на притежателя
Обезщетение на притежателя на търговска тайна ще бъде в размер от пропуснатите ползи. Това предвижда новоприетият Закон за търговската тайна, който депутатите одобриха на второ четене. Законът осигурява правна закрила на търговските тайни според изискванията на европейското законодателство, предават от „Фокус“.
Новите текстове дават определение на термини в сферата, заради които досега възникваха множество проблеми. Част от тях е и самата „търговска тайна“, чието определение гласи, че една информация може да бъде класифицирана като такава стига да отговаря на 3 условия: да не е леснодостъпна или общоизвестна, да има търговска стойност и да бъдат предприети мерки за опазването й.
В. 24 часа
“Виваком” слива маркетинг и продажби
“Виваком” обединява в обща дирекция всичките си маркетингови и продажбени дейности, съобщиха от телекома. Начело на новата дирекция застава Димитрис Лиупис, който в последните две години ръководеше звената за маркетинг и обслужване на клиенти. Като главен търговски директор той вече ще отговаря и за продажбите на услуги на частни и корпоративни клиенти, за магазинната и дилърската мрежа, планирането и анализите. Димитрис Лиупис има над 25- годишен опит в сферата на телекомуникациите. Работил е за мултинационални компании в цял свят като “Телеком Италия”,
“Дойче телеком”, “Некстел” и други. В тях е заемал различни длъжности, включително като директор “Продукти и услуги” и “Маркетинг”.
1000 лв. глоба за хавлия върху дюни, 5000 лева за ограда на плаж
Глоба от 500 до 1000 лв. за поставена хавлия, чадър или други плажни принадлежности върху дюни. Това предвиждат приети промени в Закона за устройство на Черноморското крайбрежие, приети от регионалната комисия на първо гласуване.
Депутатите и зам.-министърката на туризма Ирена Георгиева се обединиха около тезата, че терминът “плажни принадлежности” трябва да бъде разписан по-добре и между първо и второ четене на текстовете да бъдат прецизирани.
“Теленор” става и застраховател
“Теленор България” вече ще извършва и застрахователна дейност, след като телекомът е вписан като застрахователен агент Chubb european group. Това става ясно от съобщение на сайта на Комисията за финансов надзор. Chubb еuropean group е част от американския концерн Chubb limited. Предлага различни застрахователни продукти, като освен класическите има и здравно осигуряване, продукти срещу различни финансови рискове и управление на фондове.