Парламентът прие промени в Закона за концесиите на второ четене, съобщи БТА.
Тези промени бяха необходими, за да може правителството да продължи концесионната процедура за "Летище София".
Част от измененията са свързани със солидарната отговорност, начина на разрешаване на спорове между страните по концесионния договор, основанията за недействителност на концесионния договор, както и редакционни промени.
Посочени са случаите, в които може да се издаде решение за провеждане на повторна процедура. С промените се предвижда страните по договора за концесия с трансграничен интерес да могат да решават спорове в арбитражен съд.
Investor.bg припомня, че гласуваните от депутатите промени в Закона за концесиите са свързани с предложените от Министерския съвет изменения, които се отнасят до отговорностите на концесионера и решаването на спорове. За това правителството беше посъветвано от Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие, които са консултант по концесията.
Докато промените се гласуват, правителството четири пъти удължи срока за подаване на оферти по концесионната процедура. На 1 февруари то обяви 3 април 2019 г. за краен срок за подаване на заявления и предложения за аеропорта.
В предишния Закон за концесиите бише записано изискване за отговорността, според което по сегашните текстове инвеститорите отговарят за всичко, дори не до размера на участието си. Практиката по света е рискът да се носи от специално създадената компания, а само финансовите отговорности да се гарантират.
БСП определи като "скандална" приетата от парламента поправка в Закона за концесиите за "Летище София" и попита управляващите предопределен ли е изборът на концесионер, предаде БТА. На пресконференция в централата на партията Елена Йончева заяви, че според тази поправка концесионният договор няма да е недействителен, ако не отговаря на българското законодателство и изтъкна, че за първи път държавата е напълно уязвима и не може да защити своя интерес.
"Затова ние задаваме въпрос: предопределен ли е изборът на концесионера, защо е необходимо да се направи тази поправка, която прави държавата напълно уязвима? Ако е предопределен изборът на концесионер - стоят ли турски интереси зад тази фирма" - попита Йончева.
Тя припомни, че концесията на летището е била спряна през 2017 г. по време на служебното правителство, именно защото този закон е застрашавал националната сигурност.
Лидерът на БСП Корнелия Нинова допълни, че с друга клауза от спорния законопроект, приет днес, се "връзват ръцете" на бъдещите управляващи. "България ще трябва да плаща дори и виновен по договора да е концесионерът. Изрично се записва, че това ще трябва да се решава от арбитражен съд. Тоест залагат се прегради към бъдещо прекратяване на концесията, което ни навежда на мисълта още веднъж, че е договорено всичко и трябва да се поеме отсега ангажимент към бъдещия концесионер, че който и да дойде на власт, няма да му засегне интереса", коментира тя.
преди 5 години Имаме добри специалисти по публично-частно партньорство, но както винаги, невежите ни политици са вирнали високомерно носове и правят откровено вредни за държавата актове. Слушаме по някои медии тези специалисти, които после вероятно ще укоряваме, че не предупредели, а сега НИКОЙ не ги чува. ВСЕКИ ДЕН. За едни се връщат още веднага и не изпитват и ГРАМ срам от това. И всичко това има тежки последствия за нас. Не за политиците - те са се уредили. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Това е позоран акт (пореден, но особено пагубен) за икономиката и националната сигурност на страната. При печелившо летище да го подаряваш за вечни времена на конкурента си - голям съсед. Бедна ви е фантазията какво може да се случи. Летище Ататюрк спря работа в Истанбул и като първа крачка самолетите ще правят заходи над България. ХОРА БДЕТЕ! Ако зависи от ГЕРБ, те всичко биха подарили на ДПС и други подработили ги сили. отговор Сигнализирай за неуместен коментар