Въпреки опитите на държавата и местните власти да подобрят състоянието на градския транспорт и да стимулират хората да слязат от личните си автомобили, отивайки на работа например, данните на Националния статистически институт (НСИ) показват нулев напредък в тази област.
През периода октомври-декември 2018 г. предприятията от градския електротранспорт (трамваен, тролейбусен и метро) общо са превозили близо 72 млн. пътници, което е със 1,45 млн. пътници по-малко спрямо същия период на предходната година. Според НСИ спадът се дължи на трамвайните превози. Извършената работа, измерена в пътниккилометри, също намалява (с 0,5%) в резултат на по-малкото средно превозно разстояние, на което са били превозени пътниците от трамвайния транспорт.
Преди няколко месеца резултатите от анкета за придвижванията в София, проведена при съставянето на План за устойчива градска мобилност, показаха, че от 2017 г. с обществен транспорт се придвижват 37% от респондените. За сравнениез през 2011 г. те са 44%. Процентът на хората, придвижващи се с автомобил като шофьори и пътници, се е покачил с 1,2 пр.п. - от 29,1% до 30,3%. Пешеходците също се увеличават от 21,7% до 29,7%. Значително е увеличението при велосипедистите – от 0,1% до 1,7% за 2017 г. От пътуванията само с обществен транспорт най-използван е автобусът с 44,4%. Следван е от трамвая с 24,3%, метрото с 21,8% и тролейбуса с 9,6%.
От четирите вида обществен транспорт само при метрото се наблюдава увеличение от 2011 г. насам, когато е заемало дял от 9,8%. Използването на автобуса намалява с 50%, на трамвая от 26,8%, а на тролейбуса от 12,5%.
Преди месец пък стана ясно, че линиите на нощния градски транспорт в София, които бяха пуснати експериментално през април 2018 г., са на загуба от 716 хил. лв. В момента 4-те нощни линии се обслужват от 40 автобуси.
В същото време 2018 г. беше рекордна за последните 10 години по отношение на продадените нови автомобили в страната, като продажбите достигнаха близо 40 хиляди.
Иначе, на годишна база от НСИ отчитат, че през четвъртото тримесечие на 2018 г. в сравнение със съответното тримесечие на 2017 г. е отчетен спад както при превозените товари, така и при извършената работа от товарния сухопътен и воден транспорт.
g1
През четвъртото тримесечие на 2018 г. превозените пътници и извършената работа от пътническия транспорт (сухопътен, воден и градски електротранспорт) намаляват съответно с 3,5 и 4,7% спрямо същия период на предходната година.
По предварително данни през четвъртото тримесечие на 2018 г. в сравнение с предходното тримесечие се наблюдава намаление на превозените товари от товарния транспорт с 6,8%. При извършената работа също е регистриран спад от 0,2%.
Превозените пътници от пътническия транспорт (сухопътен, воден и градски електротранспорт) се увеличават с 3,3%, докато извършената работа намалява с 3% спрямо третото тримесечие на 2018 година.
През последните три месеца на 2018 г. спрямо същия период на 2017 г. превозените товари от сухопътния транспорт са 28 млн. тона или с 11,3% по-малко, което основно се дължи на международните превози при автомобилния транспорт.
g2
Превозените товари от речния и морския транспорт през четвъртото тримесечие на 2018 г. намаляват със 115,1 хил. т спрямо съответното тримесечие на 2017 г. в резултат на по-малкото превозени товари от морския транспорт. Извършената работа също намалява и достига 183,7 млн. ткм поради по-кратките разстояния, на които са били превозени товарите от речния транспорт.
Броят на превозените пътници от сухопътния транспорт през четвъртото тримесечие на 2018 г. е 112 994.4 хил., или с 4,5% по-малко спрямо същия период на предходната година, което се дължи на намаление на превозените пътници от автобусния транспорт при вътрешните превози.
Същевременно и извършената работа намалява с 5,3% и достига 2,7 млрд. пътниккилометра.
През четвъртото тримесечие на 2018 г. при водния пътнически транспорт се наблюдава намаление на превозените пътници със 17%.
g3
преди 5 години Направо вдигнете билетчето на 2 кинта за коректно плащащите балами, за да могат ***, чиновници, ушеви, пенсии да се возят гратис - и чакайте някой да се вози в - освен гореизброените гратисчии !!!Аз съм навит, стига да запазите цената на годишната карта - тъкмо ще се возя в по-празни метровлакове - по-комфортно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години хахахаха, добър опит на статистиката да оправдае некомпетнетоста им .... видиш ли, понеже много ремонтират линиите на трамвая са по къси и за това по малко пътиници .... а не е защото точно като падна цената на петрола вие вдигнахте ценат ана билете с 60% и пътуването с кола стана по евтино ... не е заради това, вервам ви ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар