29-годишна банкова служителка бе обвинена за източване на дебитните карти на двама клиенти в Нова Загора и присвояване на 400 хил. лева на банката. Сливенският окръжен съд й определи вчера мярка "задържане под стража".
Няма задължение на клиента да си следи сметките, но за лична сигурност е по-добре да се прави, включително с имейли и есемеси, дори да си водим тефтерче, каза по този повод финансистът Емил Хърсев пред bTV.
Всичко извършено от служител на банката е за сметка на банката, коментира той. Изключение са случаите, когато се подозира съучастие на клиента – дал си е паролата или флашката с електронния подпис или пък е спомагал процеса. Има такива случаи в световната практика, каза Хърсев.
Обикновено служителите, които разполагат с достъп до системите за информация на банката, могат да проследят движението по сметките в нея и е нормално да се насочат към сметки, по които има най-малко движение през годините, обясни още Емил Хърсев. Има сметки, които от години не се движат.
Той предположи, че в Нова Загора има нарушение на технологичната дисциплина, служителите са си знаели паролите и не са ги сменяли редовно. Според него вина има повече от един служител, дори да няма умисъл, тъй като някой е трябвало да потвърждава операциите.
Хърсев смята, че банката не е заявила подозрение към клиентите си, вероятно ще поеме вината и ще възстанови парите на клиентите.
Записите от камерите на банкоматите се пазят определен срок, не са вечни, уточни той.
Един от пострадалите, чиито сметки са почти източени, е Кольо Колев. Изчезналите пари от неговите две сметки са над 185 хил. лева. Той вече е разпитан по случая. Той се опасява, че до възстановяването на парите може да минат година – две. Според него без съдействието на банков служител източването на сметката му е невъзможно.
„При установена липса на пари по сметките на клиенти законодателството е ясно. При престъпно посегателство банката носи отговорност за вредоносните действия на своите служители и трябва да върне незабавно парите по сметките, не да чака осъдителни присъди”, коментира пред Нова телевизия преподавателят по банково право в УНСС проф. Валери Димитров.
Той също посочи, че при подозрения дали засегнатото лице има съучастие
Колкото по-бързо се възстановят парите по сметките на клиентите, толкова по-малък ще бъде репутационният удар върху банката, каза той.
Банките имат системи за контрол и вътрешни правила, а въпросната служителка е била ръководител на клон, обясни преподавателят. Той също е сигурен, че се нарушени вътрешни правила и е действано с престъпно намерение.
Банката носи отговорност за действията на своите служители, подчерта Валери Димитров.