Заради подмяната на касовите апарати компаниите се опасяват от изтичане на търговска информация. Това показва експресна онлайн анкета на БТПП за новите изисквания към фискалните устройства в Наредба Н-18 и готовността на бизнеса за прилагането й.
На въпрос дали ще модифицират фискалните си устройства до края на март т. г. около 64% от анкетираните съобщават, че няма да се справят и искат удължаване с 6 месеца. Около 15% също няма да успеят с този срок и искат още 3 месеца. Едва 4% вече са адаптирали касовите си апарати, а 17% са в процес на промяна и очакват да приключат до 31 март.
Що се отнася до свързването на софтуера за управление на продажбите с фискалните устройства и декларирането му до 31 май, само 15% ще изпълнят регулацията в срок. 78% искат удължаване с 6 месеца, а останалите 7% не ползват такъв софтуер и не са засегнати от това изискване.
Комплексни са причините, поради които фирмите да не могат да се справят с изискванията в срок: около половината съобщават, че доставчиците на апаратура и софтуер се бавят, 35% ползват софтуер, който е унифициран за всички магазини и ще е нужно повече време за промяна, 22% изпитват финансови затруднения.
При 24% причините се свързват отново до самия софтуер – част от тях чакат одобрение от НАП, при други той не позволява промени и преработка. Много фирми се замислят дали да не се откажат от плащания в брой и да работят само по банков път.
Фирмите сигнализират още, че е нужно и време за обучение на служителите. Според компаниите времето за преработка на софтуерите е безкрайно малко.
Бизнесът отбелязва, че подкрепят НАП да ограничи сивата икономика, но сега се създава допълнителна тежест легалния бизнес. Неиздаването на фискални бонове ще продължи сред работещите в сянка фирми. Периодичната подмяна на касовите апарати се превърна в „квази“ данък и тежест за белия сектор, казват предприемачите.
Компаниите не подкрепят дистанционния достъп и се опасяват от изтичане на търговска информация (доставни цени, търговски намаления, отстъпки, лични данни на клиенти физически лица) от неоторизирано и неперсонифицирано влизане от служители на НАП.
Според работодателската организация фирмите ще бъдат натоварени със значителна финансова тежест.
Като пречка собствениците на бизнес отбелязват, че не са предвидени случаите със сложни сделки (аванси, абонаменти, плащане на части, смесени плащания).
Пречки за фирмите са и следните регулации: невъзможността да се коригира фактура; блокирането на софтуера, когато има проблем с фискалното устройство; изискването за деклариране на нефискални печатащи устройства и декларирането на новите версии на софтуера. Проблем за фирмите е и интерпретирането на плащанията чрез системата на PayPal (само чрез акаунт, без карти) като плащания в брой.
В анкетата фирмите подчертават, че подобна наредба няма в нито една държава от ЕС.
Допитването е извършено в периода 16-18 февруари 2019 година.