Нова нормативна уредба трябва да е определи кога и как да се правят прегледи на железопътната инфраструктура, да е ясно кога се сменят релси и стрелки. Сега за подмяна на части се чака дефект, а някои са в експлоатация от 50 години, заяви пред Bulgaria ON AIR Християн Кръстев, бивш директор на БДЖ.
Коментарът е по повод влаковия инцидент от събота в Пловдив, при който дерайлира товарен влак, превозващ пропан-бутан. При инцидента няма пострадали или изтичане на газ, но от Националното следствие разследват случая. Композицията е на фирма "Булмаркет" – собственик и на катастрофиралия влак на гара Хитрино. От фирмата твърдят, че причина за инцидента е проблем със стрелката, но от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) отхвърлят обвиненията.
Според Християн Кръстев трябва да бъде разписан срок за подмяна на елементите след 30 – 35 г. експлоатация заради настъпващата умора на материала.
Той допълни, че промените в нормативната уредба са наложителни и то при положение, че 50% от товарите у нас в железопътните превози са горива. Кръстев каза, че прегледи на гаровите съоръжения и на локомотивите се правят визуално, както при създаването на железницата.
Заместник-директорът на "Булмаркет" Светослав Първанов беше категоричен, че счупването на въпросната стрелка не е вследствие на инцидента.
"Локомотивът е напълно изправен, има необходимите документи за това и поради тази причина той се движи по железопътната инфраструктура", обясни той. Първанов каза, че последният преглед е бил скоро, но също така настоя, че локомотивите на "Булмаркет" са сравнително нови.
Християн Кръстев заяви, че е нормално двете страни да казват, че не са те виновни.