Седем километра временни пътища в гората са проправени зад гърба на държавата около бъдещата отсечка от магистрала „Струма”. Повече от половината са нови, другата част са незаконно разчистени стари. Работено е повече от месец, без служителите на горското да санкционират нарушителите, съобщи bTV.
Междувременно стана ясно, че фирмата, изготвила идейния проект за отсечка от "Струма", е правила временни пътища и сондажи през лятото на 2018 г. в Кресненското дефиле. Това съобщи управителят на „Пътпроект – 2000” инж. Любен Симеонов.
Проверка на Югозападното държавно предприятие потвърди разкритията, че на бъдещата отсечка от магистрала „Струма” през Кресненското дефиле са правени пътища и сондажи без знанието на държавата.
Фирмата, която пое отговорност за строителството, ще бъде глобена. Наказанието е до 15 000 лв.
Директорът на Югозападното държавно предприятие инж. Дамян Дамянов беше категоричен, че ще има наказани горски служители.
„Извършихме проверка и се оказа, че около 2700 метра стари пътища са преминати отново с булдозер и са направени 3800 метра нови пътища. Имаме 13 сондажа и 300 метра път в земеделски земи”, посочи инж. Дамян Дамянов, директор на Югозападното държавно предприятие.
„Предприети са мерки, изискани са писмени обяснения и всички длъжностни лица ще бъдат наказани и ще им бъде потърсена отговорност”, увери той и предположи, че става въпрос за немарливост, тъй като работата вероятно е продължила поне месец.
Според него е изключено това да не е забелязано от служителите. Инж. Дамянов призна за огромния пропуск и увери, че ще се търси отговорност и от извършителя, нарушил целостта на горската територия.
През лятото на миналата година са извършвани сондажни действия, които по принцип трябва да се правят след избора на победител (в търга – бел. р.), категоричен беше Николай Стайков от Антикорупционния фонд.
Не е възможно никой нищо да не е видял, смята и Валентин Чамбов, директор на Дирекция „Промени в горските територии” към Изпълнителната агенция по горите.
Според него служителите по-скоро са неглижирали проблема. „Знаейки, че в бъдеще там ще има голямо строителство, са преценили, че имат необходимите документи, и не са ги проверили. Само така мога да си обясня действията на тези служители”, посочи Чамбов.
„Дали служители на по-високо ниво в тази администрация са имали информация, не мога да кажа. В земеделското министерство и агенцията няма такава информация. По-скоро ми се иска да вярвам, че това е солова акция и на служителите, и на фирмата изпълнител”, допълни той.
Чамбов допълни, че глобата за нарушението може да е до 15 000 лева.
Инж. Дончо Атанасов, член на УС на Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ), също коментира дейностите по бъдещата отсечка от магистрала „Струма”, както и признанието на инж. Симеонов, че е сред кандидатите за строителството на участъка.
„Подаването на офертите за тази процедура ще бъде след няколко дни. Няма как аз или Агенция „Пътна инфраструктура” да знае кой в какви консорциуми участва”, коментира инж. Атанасов.
„Какво значи "конфликт на интереси"? В края на краищата, автомагистрала „Струма” трябва да стане. Конфликт на интереси аз не виждам в момента”, каза още Атанасов.
По думите му двете задачи, които от Пътната агенция са възложили на фирмата на инж. Симеонов, не предполагат никакви строително-монтажни работи по трасето.