IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Желязков: Удължихме концесията за "Летище София", за да привлечем повече кандидати

Ще се промени модела на субсидиране на автобусния транспорт, съобщи транспортният министър

10:41 | 12.02.19 г.
<p>
	<em>Снимка: БТА</em></p>

Снимка: БТА

"Процедурата за концесия на "Летище София" следва своя нормален и законосъобразен ход". Това заяви транспортният министър Росен Желязков в ефира на bTV.

Той обясни, че е удължена концесията на летището до 3 април с мотив да се промени документацията, която трябва да бъде икономически балансирана и да се привлекат повече инвеститори. Росен Желязков даде пример с концесията летището в Белград, където също имало няколко пъти удължаване на срока.

Правителството рестартира търга през юли 2018 г., като очакванията бяха да се получат около 550 млн. евро от 35-годишна концесия на летището. От тях 280 млн. евро трябва да бъдат платени предварително.

Обявените изисквания за концесия на "Летище София" са с прогнозна стойност 3 898 229 907 евро без ДДС. Те бяха публикувани на 5 юли 2018 г. в официално обявление на Министерство на транспорта. Според документа, концесията е със срок 35 години, за над 7,6 млрд. лева. Поръчката включва изграждане на трети терминал през първите десет години от концесията.

Отдалечените населени места няма да останат без автобусен транспорт, но ще има промени в начина на субсидиране на линиите, коментира още министърът.

"Всяка година се отделя сума, за да се компенсира нерентабилният транспорт в малки и отдалечени населени места. Проблемът е, че тя се насочва към кметовете и голяма част от сумите остават в градовете за линии, за които дори не е направен анализ", твърди той.

По думите на Желязков малка част от сумите отиват по предназначение и затова ще се търси смяна на модела. Той представи идеята да се въведат автомобили вместо бусове. Транспортният министър обяви, че тази година за дотиране на автобусни линии, които обслужват малки населени места, са дадени 4 млн. лева повече.

Investor.bg припомня, че на 7 февруари министър-председателят Бойко Борисов разпореди на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията да извърши проверка как се отпускат субсидии за превоз на пътници по нерентабилни автобусни линии в слабо населени планински и гранични райони в страната.

Това става, след като в два последователни дни в репортажи БНТ и bTV повдигнаха въпроса за поскъпването или липсата на междуселищни превози в Ямболско и Пернишко и предупреждение от страна на превозвачите, че ще протестират на 18 февруари. Според превозвачите причините са в увеличението на заплатите, застраховките и инфлацията.Тогава стана ясно, че 128 линии в страната в момента не функционират, въпреки че държавата покрива 50% от загубите на транспортните фирми, а едно от обясненията е нелоялната конкуренция на превозвачи от сивия сектор.

"Трябва да се намери справедливото решение", категоричен е Желязков. Тази седмица предстои среща със Сдружението на превозвачите и финансовия министър.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:06 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още