Железопътните превозвачи от страните-членки на ЕС имат право на достъп до железопътната инфраструктура у нас и до обслужващите съоръжения за извършване на всички видове железопътни услуги за превоз на пътници и товари. Това трябва да се случва при справедливи, недискриминационни и прозрачни условия, реши на първо четене парламентът с промени в Закона за железопътния транспорт. Измененията са внесени от Министерския съвет, предаде БТА.
Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" може да ограничи правото на достъп за превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора.
Николай Тишев от левицата коментира, че с тези промени либерализираме вътрешния пазар за външни (европейски) превозвачи, но въпросът е по какъв начин защитаваме националния превозвач БДЖ "Пътнически превози". Той се притеснява, че външните превозвачи ще дойдат с нови машини, вагони и ще претендират за най-доходоносните отсечки. Така за БДЖ ще останат губещите линии. В същото време Европа иска от нас да приемем пакета за мобилност, припомни депутатът.
Председателят на транспортната комисия Халил Летифов (ДПС) обясни, че дори транснационалните ни линии са губещи. В същото време, идвайки тук чужд превозвач, няма да му се заплаща субсидия за превоз на пътници както на националния БДЖ.
Не мога да допусна, че държавата ще даде на един външен превозвач само изгодните линии, въпросът е ще можем ли да подобрим тази услуга, засягаща българските граждани, посочи той.
Същественото в този законопроект е, че съгласно европейски регламент се дава право на правителството да възложи обществената услуга на когото прецени. В този момент това е БДЖ, каза Станислав Иванов от ГЕРБ.
Колегата му Иван Вълков отбеляза, че от 2009 г. нашият пазар е либерализиран и фирмите, които притежават международен сертификат, могат да возят. С промените сега се разширяват техните правомощия. До 2024 г. не може да дойде друг превозвач, защото има обществен договор с БДЖ и дотогава той е превозвачът т.е. пазарът е напълно защитен, отговори на притесненията на БСП представителят на управляващите.
Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) няма право да предоставя по какъвто и да е начин заеми на железопътни предприятия и обратно, според други текстове от промените.
НКЖИ ще определя изискванията към кандидатите, условията и реда за издаване, подновяване, изменение или отнемане на единен сертификат за безопасност на железопътни предприятия с област на дейност в България. Сертификатът се издава за срок до пет години и се подновява след подаване на заявление от железопътното предприятие.
Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" ще води национален регистър на превозните средства, който отговаря на общите спецификации за националните регистри на превозните средства, приети от Европейската комисия.
Ще се наказва с глоба от 20 до 50 лв. лице, което замърсява чакалните и гаровите перони или преминава през гаровите коловози и стрелки извън зоната, определена за обслужване на пътници, без специално разрешение за това. Досега минималната санкция беше 10 лв.