Тежка верижна катастрофа компрометира "високотехнологичната" магистрала на ГЕРБ
В. Сега
Тежка верижна катастрофа с участието на близо 30 автомобила - леки коли, камиони, автобуси и микробуси, окървави вчера гордостта на правителството - отсечката от магистрала "Струма" между Кресна и Сандански край село Дамяница. Пътният инцидент се случи при изключително гъста мъгла и въпреки твърденията на пътната агенция (АПИ), направени при откриването й преди месец, че става дума за изключително високотехнологичен участък. Отсечката между Сандански и Кресна бе открита тържествено на 17 декември от транспортния министър Росен Желязков и регионалния министър Петя Аврамова, а местни хора опънаха транспарант: "Благодарим Ви, Г-н Министър Председател, че ни направи Европейци". Според съобщението на АПИ от декември новият участък има изградена „Интелигентна транспортна система” с информационни табла, камери, диспечери, които могат да пренасочват трафика дистанционно чрез табла, и две метеорологични станции, които освен всичко друго следят видимостта на пътя. Съоръженията дори "отчитали температурата и влажността на въздуха, типа и количеството на валежите, видимостта на пътя.
МЗ не забеляза промени в медицинската експертиза
В. Сега
Дългоочакваният анализ на действието на новия начин, по който се определя степента на увреждане от ТЕЛК, се оказа уверение, че нищо особено не се е променило в медицинската експертиза. "Няма съществена промяна в общия брой на инвалидността в страната при новата и предишната наредба. Изводите в анализа показват, че няма промяна в броя на жалбите. Отчитат се динамика и отклонения в отделните възрастови групи, като причините за това са или в резултат на подобрен здравен статус, или в резултат на административни решения на ТЕЛК комисиите, които в момента се проверяват", обясни заместник-министърът на здравеопазването Жени Начева. От август е в сила нов ред за определяне на степента на нетрудоспособност, от която зависят и социалните придобивки на хората с увреждания. Вече проценти се дават само за водещото заболяване, а не за сбора от всички диагнози. Това според организации на хора с увреждания ощетява редица болни хора и ги лишава от различни помощи. Според МЗ така се елиминират субективният момент и злоупотребите - тъй като не лекарят преценява на кое заболяване колко процента да даде, а също и се осигурява справедливост - хората с по-тежки увреждания ще получават повече проценти.
6382 от чиновниците в пенсионна възраст
В. Монитор
Общо 6382 са чиновниците пенсионери и тези, които са придобили право на пенсия, но продължават да работят в държавната администрация, сочи справка, предоставена на „Монитор“ от МС. Данните, отнасящите се за състоянието на администрацията към началото на 2018 година сочат, че от тези близо 6400 държавни служители, 5629 са се пенсионирали и след това са били назначени на длъжност в администрацията. В края на миналата година МФ предложи текст в Закона за бюджета за 2019 година, предвиждащ да отпадне възможността да се назначават пенсионери за чиновници. Именно тогава стана ясно, че към онзи момент хората, които взимат едновременно заплата и пенсия, намаляват драстично. Тази разпоредба от бюджета обаче бе обжалвана пред КС, който тепърва трябва да се произнесе. В същото време в доклад на МС за администрацията е посочено, че преобладаващата част от чиновниците са на възраст между 30 и 59 години, като младежите са едва 10 000, а служителите над 60 години са над 9700.
„Агрополихим“ инвестира 100млн. лв. в нови мощности
В. Труд
Най-големият производител на азотни, фосфорни и комбинирани торове в България „Агрополихим“ АД ще инвестира 100 млн. лв. в разширяване на производството, съобщиха от дружеството. То планира до края на 2020 г. да удвои капацитета на терминала за внос на амоняк до 23 000 тона и да увеличи с над 50% производството на азотни торове до 75 000 тона годишно. На площадката на завода се изгражда и голям зърнен терминал, който ще позволи на фермери и търговци да оптимизират значително транспортните си разходи за износ на зърно и покупка на торове. Терминалът, през който годишно ще преминават над 1,5 млн. тона зърно, ще заработи в края на 2019 г. Той ще осигури работа на 40 души, ще облекчи трафика и ще увеличи скоростта на товарене на корабите. Друга част от предвидените инвестиции са в областта на енергийната ефективност, а след реализацията им над 50% от еленергията за завода ще се произвежда чрез когенерация. „Стремeжът ни е да произвеждаме повече от 1 млн. тона торове, а още 400 000 тона в момента внасяме и разпространяваме на Балканите чрез оптимизирана логистика. Целта ни е през следващите 3 години да продадем над 1,5 млн. тона, като най-вероятно тази цифра ще се увеличи.
Регистрацията на колите и в частни сервизи
В. 24 часа
Там ще се подават и документите, номерът и талонът ще идват от КАТ Първоначалната регистрация на автомобилите ще може да се прави и в частни сервизи (специализирани пунктове за технически преглед), не само в КАТ. Това предвижда проектът за Закон за пътните превозни средства, по който вече има консенсус между Пътна полиция и “Автомобилна администрация”. Липсата на разбирателство досега между двете ведомства стана причина другите два проектозакона - за движение по пътищата и за водачите, да бъдат публикувани за обществено обсъждане, а този за пътните превозни средства да бъде забавен. В частни сервизи освен първоначалния преглед за регистрация ще се подават и документите , а служителите им ще ги внасят в КАТ. Така шофьорите няма да са принудени да пътуват до найблизкото подразделение на Пътна полиция, ако в града им няма такова, за да регистрират автомобил. Талонът и регистрационните номера ще се издават от КАТ, а частните сервизи ще имат право да дават временните номера, ако собственикът поиска.