Министрите приеха постановление за създаване на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ към Администрацията на Министерския съвет, съобщи правителственият пресцентър.
Агенцията ще разработва, координира и контролира провеждането на политиката за повишаване на безопасността на движението по пътищата в България, като се предвижда да поеме част от функциите на различните институции, между които е споделена отговорността за безопасността на движението по пътищата към настоящия момент.
Специализираното звено ще събира обективни данни и ще осъществява постоянен мониторинг на постигнатите резултати и ефективността на предприетите мерки. Наред с това ще организира сътрудничеството с висши училища и научни организации за осъществяване на научноизследователска дейност, ще провежда информационни и образователни кампании, както и ще извършва консултации с гражданското общество, бизнеса, академичните и научни среди.
Ще се извърши задълбочен анализ с оглед хоризонталния характер на политиката за повишаване на безопасността на движението по пътищата и обществената ѝ значимост преди да се пристъпи към промени в законодателството, уверяват от Министерския съвет.
Investor.bg припомня, че идеята за новата агенция беше лансирана от управляващите след тежката катастрофа край Своге, при която загинаха 20 души.
Със създаването на агенцията се цели отстраняване на основните недостатъци на досегашния модел на провеждане на политиката по пътна безопасност, а именно недостатъчно взаимодействие и координация между институциите, недостатъчна синхронизация на данните и липса на системен анализ на причините за пътнотранспортните произшествия и ефекта от въведените мерки, недостатъчно взаимодействие с обществото, бизнеса и научните среди.
В проекта за устройствен правилник се посочва, че новата агенция ще има главен секретар, финансов контрольор, звено “Връзки с обществеността“, обща администрация, организирана в две дирекци, и специализирана администрация, организирана в две дирекции. Ще има и инспекторат. Това включва общо 39 души персонал, става ясно от приложението към правилника. Според Министерския съвет обаче това няма да повлияе върху бюджета, защото няма да се разкриват нови щатни бройки, а ще се прехвърлят от други звена.
Новата агенция ще може да ползва и услугите на външни експерти. Разплащането с тях ще бъде „таксувано“ като участие в оценителни комисии по европрограми. В правилника има таван на този вид разходи – до 30 хил. лв. годишно за едно лице.
От правителството уверяват, че сегашните правомощия на МВР и Агенция „Пътна инфраструктура“, които на практика са основните органи за пътната безопасност в страната, няма да бъдат редуцирани.