Доходността на пенсионните фондове съвсем се срина
В. Сега
Започналият в средата на миналата година спад в доходността на универсалните пенсионни фондове, в които са парите на родените след 1959 г. за втора пенсия, се задълбочава до степен, че вече има фонд с отрицателен резултат. Това става ясно от статистика, оповестена от Комисията за финансов надзор. За периода 30 декември 2016 г. - 31 декември 2018 г. среднопретеглената доходност на деветте фонда е 0.96%. За сравнение - към полугодието средната доходност за 24 месеца назад на годишна база беше 4.45%, а към първото тримесечие на 2018 г. - 4.70%. Само два фонда отчитат в края на годината резултати над 2% - "УПФ - Бъдеще" (2.26%) и "Съгласие" (2.23%). В първата тримесечна статистика за 2018 г. три фонда успяваха да покажат над 5% доходност за последния 24-месечен период, а "Съгласие" имаха 6.21%. Сега такива постижения не се наблюдават дори при доброволните фондове, които са с по-либерален режим на инвестиране на средствата.
В парк "Странджа" пак се лее бетон
В. Сега
Бумът на бетона по морето тази година няма да подмине и Синеморец. След запечатаните строежи на Алепу, Арапя, "Градина" и "Св. св. Константин и Елена" общественото внимание се насочи към предпоследното село преди границата ни с Турция. Там хотелиерът Неделчо Гинин, понякога представящ се за малоимотен селянин, е възстановил работата по обект в близост до устието на Велека, съобщи Би Ти Ви. Строежът на това място беше спрян в последните години, тъй като е придобит неправомерно - части от него попадат в парк "Странджа" и като публична собственост община Царево не е имала законово право да го продава. Неделчо Гинин обаче го придобива през 2005 г. От 2015 г. по казуса течеше дело, а според Би Ти Ви сега ВАС е отсъдил в полза на инвеститора. Това обаче не му дава право да строи, тъй като строежът не е съгласуван с екоинспекцията. "Строителното разрешение е било издадено през 1995 г., преди Странджа да бъде обявена за природен парк.
Автоматите за е-винетки не дават бележки за покупка
В. Монитор
Масово терминалите за самообслужване, от които шофьорите трябва да можгат да си купят предпочитаната от тях електронна винетка, остават без хартия в дните преди почивните дни.
Така шофьорите купуват т. нар. „въздушни стикери“ без доказателство, че са ги платили, показа проверка на „Монитор“. Едва във всяка трета голяма бензиностанция може да се плати пътната такса. За удобство на шофьорите машините оперират на 8 езика - български, английски, немски, гръцки, румънски, сръбски, турски и руски, но има грешки с превода. Вариантите на чуждите езици са по-кратки от българския.
Слагат чадър над сивия сектор
В. Труд
Чадър над сивата икономика. Така председателят на Българска петролна и газова асоциация Валентин Златев описа предложението за отлагане на закона за горивата. След дълги и ожесточени дебати депутатите от парламентарната Комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика решиха да отложат с до шест месеца само наредбата за регистрация на търговците на горива. Но така законът, който влезе в сила на 28 януари, реално не може да се прилага. След колко време наредбата ще бъде приета не е ясно. “Дирекция има, има и назначени хора, а наредбата за законопроекта ми е на бюрото. Ако не бяха внесени промени в закона между първо и второ четене, които обаче уреждат проблемите на бизнеса, нямаше да има такова забавяне”, коментира министърът на икономиката Емил Караниколов.
Китайци, турци, италианци и българи ще строят жп магистрала “Тракия”
В. 24 часа
До дни избират кой ще прави най-скъпия жп ремонт В началото на следващата седмица ще стане ясно кой ще строи т.нар жп магистрала “Тракия” в участъка от Елин Пелин до Костенец. По трасето скоростта на движение трябва да се увеличи на 160 км в час. Прогнозната стойност е 1,024 млрд. лв. без ДДС, парите идват от ЕС. Огромното финансиране привлече голям интерес от кандидати, а в петък са били отворени ценовите оферти. Участъкът е разделен на три лота. Първият - Елин Пелин-Вакарел, е с прогнозна стойност 554,1 млн. лв. Той е с дължина 19,64 км, има 2 тунела, 8 мостове и естакади. Най-ниска е цената на сдружението “Джен-Дуй ЖП Елин Пелин” - 498 800 012 лв. В него са турските компании “Дженгиз Иншаат Санайи ве Тиджарет Аноним Ширкети” и “Дуйгу Мюхендислик Иншаат Туризм Дъш Тиджарет ве Санайи Лимитед Ширкети”. Първата построи у нас в консорциум с друга турска фирма - “Мапа”, магистрала “Люлин”. Консорциум “ЖП Елин Пелин-Костенец”, с участници “Сан Хосе Конструктора”, Е.П.О.С и ГБС е предложил 565,385 млн. лв.