Става традиция устойчивото партньорство между търговските вериги и доставчици с производители на български продукти. При този бизнес модел заедно разработваме ноу-хау, определяме тенденциите с модернизиране на производството и в качеството на продуктите. Това посочи като принос в модерната търговия главният изпълнителен директор на Lidl България Милена Драгийска.
Собствени марки
За пример тя посочи марката „Родна стряха“ в търговската верига, в която за една година са включени 82 български продукта, които се осигуряват от 32 производители.
„Само за миналата година вече имаме износ в 23 държави, като българските стоки са 86 от 37 доставчици, а оборотът е над 15 млн. лева, посочи Драгийска и като принос отбеляза „Балканската седмица“ на Lidl България. Тя подчерта, че търговската експанзия в съседна Сърбия с 20 продукта през октомври е достигнала до 28, четири месеца по-късно.
Съвети от търговци
„Помагаме на партньорите в сертифицирането на продукти с европейско качество и с местна значимост“, съобщи Стела Първанова, търговски деректор на Kaufland и информира, че всички във веригата за дистрибуция подписват Етичен кодекс, с който дават гаранции за качеството на разпространяваните стоки.
По думите на Стоян Тачев, прокурист и ръководител „Проекти и процеси“ в Billa, 75% от стоките там са с български произход, като се набляга на емблематични продукти, особено при плодовете и зеленчуците, затова и веригата работи с над 250 производители. Като промяна в отглеждането им той отбеляза изискването те да се произвеждат при намаление на химията, като за целта предоставят подходящи схеми.
Георги Гърневски, ръководител „Закупуване на свежи и основни храни“ в Metro, посочи като предимство на веригата кеш енд кери скъсяване на веригата на доставки със създаването на девет локални вериги за доставка. „По този начин по-лесно се планират продажбите на пресни плодове и зеленчуци“, категоричен е търговецът.
„Възродихме 20 забравени сорта и две породи овце, освен с иновации се опитваме да възстановим регионите“, обяви Гърневски и обясни, че за да се развива бизнесът им привличат местни партньори. За да се разшири секторът на българските храни в Metro разчитат и на проект, който разработва програма с местни висши училища, едно от които е Университетът по хранителни технологии в Пловдив.
Производителите
„Фермерските продукти са без сухо мляко и растителни мазнини, категоричен е Наско Тачев от „Ненко Трифонов Фуудс“ от с. Видраре, фирма, специализирана в производството на сирене, кашкавал и мляко. – Ние сме пример как българска млечна компания може да расте с каналите на модерната търговия, каза той и посочи по какъв начин Lidl подпомага дейността на производители.“ В Lidl извършват тест за съответствие на качеството, но правят и сензорни анализи на конкурентни продекти на пазара на марката „Видраре“.
Стефан Цонев, собственик и управител на „Green to go”, е на мнение, че търговските вериги като Billa и Metro дават шанс за българските производители. "Благодарение на тях стигаме до потребителите, те ни осигуряват и по-дълъг цикъл на производство", смята фермерът, чиято продукция от бели салати заема 23% от българския пазар. Той е убеден, че благодарение на сътрудничеството с големите търговци производителите могат да инвестират в закупуването на нови машини, необходими за проследяване на качеството на продукцията.
„С тези лазерно-оптични машини правим подбор на растенията, за да не се стига до Случая „Татул“, коментира фермерът.
Красимир Учителски, земеделски производител от Петрич, похвали ценовата политика на Metro. Тя според него е гъвкава, не се упражнява натиск при ценообразуването, а при неизпълнение на договорените количества за доставка няма санкции.
„Работим в рисков сектор, зависим от метеорологичните условия, но от веригата ни помагат дори със съвети при отглеждане на продукцията, като ни свързаха със специализирана фирма в земеделието“, даде пример зеленчукопроизводителят. Той се похвали с възстановяването на българския сорт “Розова магия“.
Учителски съобщи, че търговската верига контролира качеството на зеленчуците, осигурява реализация до 70% от нея, което му носи спокойствие и вече мисли за разширяване на стопанството. Той обаче препоръча търговските вериги да са „по-отворени във взаимоотношенията с производителите“, за да стигат по-бързо качествените продукти до потребителите.