Заради неизрядни документи и опасност от екокатастрофа либийският танкер „Бадр“ със заповед на ръководството на Изпълнителната агенция "Морска администрация" е върнат на бургаското пристанище с искане да му бъде извършен ремонт.
Близо две седмици корабът е бил извън българските териториални води на 22 мили от Созопол, съобщи кореспондентът на БНР в Бургас.
“В 6 часа тази сутрин либийският танкер е акостирал на бургаското пристанище. В момента той няма документи за нормална експлоатация", каза директорът на Изпълнителната агенция "Морска администрация" капитан Живко Петров.
Корабът е отплавал преди седмици от Бургаското пристанище с настояване да му бъде извършен ремонт в турското пристанище Тузла, но неясно защо не се е отправил към Турция, а е останал в изключителната икономическа зона извън българските териториални води.
В момента танкерът е собственост на дружеството "Булгаргеомин", но е с панамска регистрация.
На 21 декември миналата година, след като е представил всички необходими документи, представители на "Морска администрация" и "Гранична полиция" са извършили смяна на екипажа на танкера. Той се е състоял от 20 индийски моряци и капитан – либийски гражданин.
Директорът на Главната дирекция "Гранична полиция" главен комисар Светлан Кючуков увери, че при смяната на екипажа не е използвана физическа сила, нито са използвани помощни средства. Тя е извършена доброволно, като последен е напуснал кораба капитанът, който е взел корабните документи. На екипажа са били издадени предварително визи, за да може той да напусне страната.
Заради съдебни спорове между две търговски дружества, едното собственост на либийската държава, танкерът е задържан на бургаското пристанище от месец октомври 2017 година. Публичната продажба на кораба и смяната на екипажа пък предизвикаха реакция на Либия, която обвини България в пиратство.
От “Булгаргеомин” съобщиха, че танкерът ще остане на рейд на бургаското пристанище и се търси решение
във връзка с възникналия частно-правен спор между българската компания и либийските власти.
„Решението за връщането на танкера е взето на общо събрание на компанията, въпреки че “Булгаргеомин” има юридическо право да разполага с морското превозно средство“, заяви Асен Кавдански, представител на мениджмънта на “Булгаргеомин”, в позиция, предоставена на Investor.bg. – Аз ръководя прозрачна компания и съм готов да предоставя всички необходими документи, за да се разреши този чисто правен спор.“
Той допълни, че екип на компанията е подготвил всички необходими документи и има готовност за пълно съдействие за разрешаване на създалата се ситуация, като политизирането ѝ създава допълнителни усложнения и за двете страни.
„Танкерът бе задържан от българските власти на пристанище Бургас, като част от предприетите от „Булгаргеомин“ действия за събиране на легитимни вземания с абсолютно законни действия“, припомни Асен Кавдански и обясни, че ръководството на компанията предприема серия от мерки за бързо и коректно разрешаване на казуса.
*Материалът с позицията на “Булгаргеомин” е допълнен в 18 часа.