Браншовите сдружения в сектор "Автомобилен транспорт" направиха спешна работна среща в София във връзка с организирането и провеждането на международния протест на превозвачите на 10 януари в Брюксел.
Срещата е по инициатива на транспортния бизнес - за първи път български бизнес ще протестира в Брюксел, каза след срещата на журналисти Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на българските превозвачи, цитиран от БТА. Следващите дни и седмици ще са ключови за този бранш. Това е национална кауза и национален интерес. Трябва да направим всичко възможно лобистките текстове да не унищожат този печеливш бизнес, каза Арабаджиев.
Очаква се около 150 камиона да блокират белгийската столица на 10 януари. Причина за недоволството е новият пакет "Мобилност 1", така нареченият пакет „Макрон", който ако бъде одобрен и влезе в сила, ще засегне интересите на източноевропейските превозвачи.
На 10 януари е гласуването в транспортната комисия на Европейския парламент на пакет „Мобилност 1”.
Основният проблем в предвидения пакет е връщането на водачите и камионите в страната на регистрация. Новите европейски правила въвеждат ограничения за кръстосаните курсове (т. нар. каботаж), налагат шофьорите да се връщат у дома поне веднъж на четири седмици и обичайните седмични почивки да бъдат извън кабината. Срещу споразумението се обявиха осем европейски държави, сред които и България.
Министърът на транспорта Росен Желязков определи днешната среща като уникална. Днес заедно бяхме представители на изпълнителна власт, евродепутати и представители на траспортния бранш, който е значим за икономиката на страната, каза той.
“Днес обсъждахме тактиката за гласуване на лобистките текстове в Европейския парламент", каза Желязков. "Имаме проактивно поведение, защото набелязахме мерки, които са отвъд гласуването на текстовете в Европарламента. Като представители на изпълнителната власт и народните представители ще положат усилия да блокираме тези текстове. Срещу нас има доста неясно мнозинство, което трябва да бъде добре информирано за последствията за страните от периферията на Европа. Въвеждат се дискриминационни и непропорционални правила, които са прецедент в европейското законодателство и нарушават правилата за работа на Общия пазар”, посочи Росен Желязков.
“Няма съмнение, че приемането на тези текстове са опит за кражба на бизнес и за прилагане на двоен стандарт”, каза Ангел Джамбазки, евродепутат. Приемането на текстовете в пакет "Мобилност" трябва да бъде спряно или забавено, защото в бранша работят 150 000 души. Като ги умножим по три това означава, че 450 000 души трябва да напуснат страната и да отидат в други страни на ЕС, за да могат да работят, каза Джамбазки. Той посочи, че ще организира протеста в Брюксел. Протестът ще е с два лъча - от българи и румънци, като към тях ще се присъединят и представители на фирми и синдикати от Полша, Литва и Латвия. Целта на предлаганите промени е нашите фирми да фалират и други държави да вземат нашите работници, каза Джамбазки.
Пакет "Мобилност" е "икономически Чернобил за половина Европа", каза еврудепутатът Андрей Новаков. Създаваме алтернативни текстове, така че да изменим предложението и то да е в полза на шофьорите и на фирмите. Хората да могат да спят в камионите и да пътуват неограничено между страните в ЕС.
Това е законодателство, което ограничава конкурентоспособността на българските превозвачи, посочи Светослав Малинов, евродепутат. Интересите на нашите фирми се потъпкват грубо за сметка на други компании, каза Малинов. Има специфичен тормоз за фирмите от някои страни от ЕС и сега трябва да обявим, че това няма да бъде прието, заяви Малинов.
С приемането на текстовете от пакета "Мобилност" на фалит се подлагат хиляди фирми и ще имаме огромен демографски и икономически проблем, посочиха представители на транспортния бизнес.
Не сме съгласни по инициативата командироване за каботажните превози и за инициативата за ограничаване на спането в кабините на камионите. Нашите камиони са модерни и са с много добри условия за нощуване, посочиха от бранша. Против сме въвеждането на т. нар. "Интелигентен тахограф", с който да се следи връщането на камионите и на хората в страните по произход, посочиха още представители на превозвачите.
Заплатите на шофьорите със стаж получават 1000 лева месечно плюс 60 евро командировъчни на ден или 2500 евро чисти пари месечно, казаха представители на бранша. Това са повече пари, отколкото получават шофьорите в западните държави, заявиха те.
преди 5 години Ти що мислиш съсипаха БДЖ, за едното нищо ли ? Щото бизнеса си е техен, а обикновения човек е никой за тях ... един вид лесно-заменим ресурс.Надявам се че ти отговорих :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Това не е защита на национални интереси, а на частни бизнес интереси. Интересно, защо цялата държавна машина се задвижи, когато трябва да се защити бизнеса. А когато трябва да се защити обикновения човек, тогава нищо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар