IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

София през 2018 година - мръсен въздух и лоши ремонти

Строителството на метрото върви по план

18:17 | 30.12.18 г.
<p>
	<em>Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Когато говорим за 2018 година и столицата на България, няма как да не споменем и проекта "Бронзовата къща".

Произведението предизвика редица недоволства и съмнения сред граждани и градска опозиция. БСП - София дори поискаха оставките на зам.-кмета по култура Тодор Чобанов и председателя на комисията по култура в СОС Малина Едрева.

Не стана ясно и какво всъщност представлява този културен обект. Дали е инсталация, склуптура или архитектурна група? Факт е обаче, че беше израдена върху зелени площи, което е недопустимо по всяка от действащите наредби на Столичната община.

И няма как да не стигнем до проблемите с мръсния въздух. Фините прахови частици (ФПЧ) са около нас за поредна зима. Разпространени са най-вече в кварталите "Хиподрума", "Надежда", "Младост" и нанасят сериозни вреди на белия дроб при вдишване. Отново имаше превишения на нивото на ФПЧ до 9 пъти над нормата!

Въпреки всички мерки, които Общината предприе в тази насока - положителни резултати нямаше. Проведе се информационна кампания, която призова столичани активно да използват градски транспорт, да слизат от колите си при всяка възможност. Градската велоалея също беше разширена и удължена през тази година. 60% от столичния градски транспорт пък е с нулеви вредни емисии, но колко хора го използват?

По-късно през годината се заговори, че лифтовете на Витоша са за ремонт и общината реши, че устойственият план на природен парк "Витоша" ще бъде променен, за да се модернизират лифтовете, защото през настоящия не може да се предприеме никаква стъпка.

През тази година се развихри и много голям скандал около ареста на кмета на столичния район "Младост" Десислава Иванчева и нейната заместничка Биляна Петрова.

Иванчева бе заловена с подкуп в особено големи размери, а от СРС-тата на прокуратурата стана явно, че тя е уговаряла взимането на подкупи чрез изнудване за задвижване на преписки за строителство в столичния квартал.

Освен всичко негативно, Столична община отчете и редица успехи като например факта, че София все по-уверено започна да се налага като динамична start-up среда в Източна Европа. През лятото стана ясно, че всъщност 5,7% от икономиката в града се формира от индустрията на информационните технологии.

През тази година бяха разширени "Синята зона" и "Зелената зона" за паркиране. През лятото ни пуснаха и първият хибриден автобус, който се движи пробно в градския транспорт. Той е с електродвигател и отговаря на стандарт Евро 6. Тогава стартирата и процедурата по закупуването на общо 20 такива електробуса.

Беше въведен и електронен билет за градския транспорт, както и дневна карта, позволяваща пътуването със всички линии на градския транспорт за целия ден срещу заплащане от само 4 лева.

В началото на годината тръгна пробно и нощен градски транспорт. Той е разделен на 4 линии, покриващи почти всички основни участъци и квартали в столицата. Цената на билетчето е 2 лева, като с него може да се пътува във всички 4 линии през цялата нощ.

Какво обеща Фандъкова?

До края на 2019 година да реши окончателно въпроса с липсата на спортни зали и физкултурни салони в столичните училища, да инвестира още в образование и култура, да се погрижи за лифтовете на Витоша, да ремонтира паркове, улици, булеварди, да реши проблемът със сградите на минералните бани в столицата.

Размерът на проектобюджета на Столична община за 2019 г. е над 1,5 млрд. лв.

133 млн. лв. е инвестицията в новите автобуси и трамваи. Общо за транспорт и транспортна инфраструктура се залагат 550 млн. лв., от които 51,3 млн. лв. са за изграждане на основни улици и булеварди.

38 млн. лв. са заложени за ремонт и поддръжка на територията на цялата община, а 4,5 млн. лв. ще бъдат инвестициите за изграждане на улично осветление. За втория и третия лъч на метрото ще бъдат дадени 307 млн. лв.

С близо 33 млн. ще бъдат закупени 13 нови трамвая, а заедно със "Столичен автотранспорт" се инвестират около 100 млн. лв. за нови автобуси. Над 250 млн. лв. се отделят пък за почистване на междублокови пространства, а над 21 млн. лв. за поддръжка на зелени площи. Близо 18 млн. лв. ще бъдат дадени и за рекултивацията на старите депа. 400 хил .лв. са за закупуване на мобилна станция за измерване на чистотата на въздуха.

Около 18 млн. лв. се инвестират в реконструкция на паркове: "Западен парк", "Южен парк", "Сверен парк", "Борисова градина" и др., а над 600 хил. лв. ще бъдат дадени за Зоологическата градина.

През 2019 г. се предвиждат 68 млн. лв. за образование и над 5,6 млн. лв. за култура.

5,6 млн. лв. ще се инвестират в консервацията и реставрацията на две минерални бани – в Банкя и в Овча купел.

Четете още в Dnes.bg
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:38 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още