Предвидено е още и подаваната информация от работодателите, изплатили доходи от трудови правоотношения на лица, които са местни за друга държава членка на ЕС, да се осъществява само по електронен път.
С промените в ЗКПО беше гласувано и някои административни структури в Агенция “Митници” да бъдат закрити. В Централното митническо управление ще бъде създадена главна дирекция, която да поеме част от дейностите, които досега се осъществяват от всяка регионална митница. Така ще бъдат спестени средства, пише в мотивите към законопроекта. Ще бъдат създадени нови териториални структури на Агенция "Митници", за да се засили контролът по места.
Правило за ограничаване на приспадането на лихвите
С промените в ЗКПО се отменя действащото правило за регулиране признаването на разходите за лихви на данъчно задължените лица, съгласно чл. 43, и се предлага да бъде въведено изцяло ново правило за ограничаване на приспадането на лихви, което е в съответствие с чл. 4 на Директива 2016/1164.
Така на практика всички разходи по заеми от 1 януари 2019 г. ще се регулират по реда на новото правило. На регулиране ще подлежи превишението на разходите по заеми, т.е. сумата, с която общият размер на признатите за данъчни цели разходи по заеми, превишава общия размер на признатите за данъчни цели приходи от лихви и други икономически еквивалентни приходи. В годината на отчитането им ще се признава за данъчни цели превишението на разходите по заеми само до 30% от печалбата на данъчно задълженото лице преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA). Дефакто EBITDA ще се изчислява по съвсем различен начин.
Извън регулация остават разходите за наказателни лихви за закъснели плащания и неустойки, но само тези, които не са свързани с финансиране. С цел намаляване на административната тежест за данъчно задължените лица се въвежда праг, при който ограничението не се прилага, когато превишението на разходите по заеми, определено за текущата година не надвишава 500 хил. лева.
С промените е предвидено пренасяне за бъдещ период, без ограничение във времето, на превишението на разходите по заеми, които не могат да се приспаднат през текущия данъчен период. За разлика от действащото правило на слабата капитализация, съгласно което непризнатите разходи за лихви се признават за данъчни цели през следващите пет години, с новото правило се предлага неограничено в годините пренасяне напред до пълното изчерпване на регулираните разходи по заеми. Въвеждането на пренасяне през следващи години на непризнатото ограничение без допълнителни условия и срокове до пълното им изчерпване е в полза на лицата и ще позволи признаване в дългосрочен план за данъчни цели на разходите за лихви във връзка с направени инвестиции.
За непризнатите разходи за лихви по реда на режима за регулиране на слабата капитализация, действащ до 31 декември 2018 г., е предвидена преходна разпоредба, съгласно която същите се приспадат по реда на новото правило за ограничаване на разходите по заеми до изтичане на 5 години след годината на непризнаването им за данъчни цели, става ясно още от мотивите.
Правило за контролираните чуждестранни дружества
Заради правилото в директивата за облагане на контролираните чуждестранни дружества чрез промените в ЗКПО се въвежда нов режим за облагане на чуждестранни образувания и места на стопанска дейност, които отговарят на условията за контролирано чуждестранно дружество. По-конкретно с цел прилагане на новия данъчен режим данъчно задължените лица първо определят своите свързани предприятия в съответствие с определението, въведено за целта, след което на базата на пряко или косвено участие в над 50 на сто от правата на глас, или пряко или косвено участие в над 50 сто от капитала, или на базата на правото да получи 50 на сто от печалбата, определят дали определено лице попада в обхвана на правилото.
Едновременно с това, за да бъдат спазени основните свободи, както и за да не се поставят пречки пред осъществяването на реален бизнес, правилата за облагане на контролирани чуждестранни дружества няма да се прилагат в случаите, когато се извършва съществена стопанска дейност с помощта на персонал, оборудване, активи и помещения, което е доказано от съответните факти и обстоятелства, с изключение на случаите, в които контролираното чуждестранно дружество е установено в юрисдикция с преференциален данъчен режим.
С промените се въвеждат и правила за изчисляване на дохода на контролирано чуждестранно дружество.
С цел недопускане на двойно данъчно облагане се намалява данъчната основа на данъчно задължено лице с размера на включената преди това печалба от чуждестранно контролирано дружество, в случаите на получено разпределение на печалба от чуждестранно образувание, както и при разпореждане на данъчно задълженото лице с участието си в него. Също така, ще може да се ползва на данъчен кредит от данъчно задълженото лице за данъка, платен от контролирано чуждестранно дружество.
Друга важна промяна засяга режима на облагане на придобитите облагаеми парични и предметни награди от игри, състезания и конкурси, които не са предоставени от работодател или възложител, а именно да преминат към облагане с окончателен данък вместо с данък върху годишната данъчна основа. Очаква се това да намали административната тежест за лицата, които няма да са задължени да декларират тези доходи в годишната си данъчна декларация, както и за предприятията – платци на наградите, които няма да са задължени да издават служебни бележки. Същевременно има и повишаване на стойността на необлагаемите награди от 30 на 100 лв., което според МФ също ще облекчи и лицата, които получават такива награди, и техните платци. Има и промени в режима и сроковете за внасяне на дължим данък за доходи на починали лица.
Край на хартиените служебни бележки от 2020 г.
В ЗКПО е заложена напълно нова концепция за премахване на хартиения носител на служебните бележки по чл. 45 от ЗДДФЛ за придобития през годината облагаем доход и удържания данък на физическите лица, като в тази връзка е предложено от 2020 г. да отпадне законовото задължение на работодателите за издаване на служебни бележки, а това да става само при поискване от страна на лицата. Механизмът на предлаганата промяна предвижда информацията от служебната бележка да се предоставя от платците на доходите с подаваната от тях справка по чл. 73, ал. 1 от ЗДДФЛ след малки допълнения към настоящия й образец.
В момента Националната агенция за приходите (НАП) не разполага с информацията, съдържаща се в служебните бележки за доходите от трудови правоотношения. В тази връзка се предлага същата да се предоставя от работодателите в справка по образец, а успоредно с това да отпадне задължението за издаване на служебните бележки.