IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Изрядните шофьори ще имат 20% отстъпка от ГО още след две години

Ще се изчиства ли малусът, ако купуваме кола на старо, коментираха експерти

10:40 | 27.11.18 г. 5
Изрядните шофьори ще имат 20% отстъпка от ГО още след две години

Един изряден шофьор още след две години може да получи 20% намаление на застраховката „Гражданска отговорност” благодарение на системата „бонус – малус”. Това обяви Владимир Савов, член на Комисията за финансов надзор, който отговаря за застраховането, по bTV.

“Ако сме съвестни водачи, още след първата година ще получим 10% отстъпка, а след втората – още 10%, уточни той. – Останалите 5% се натрупват през следващите пет години. За различни нарушения в системата се добавят наказателни малус точки. Ако един водач е системен нарушител, може в кратък период – за една година например, доста бързо да достигне до максималния клас малус, при който застраховката се оскъпява с четири пъти.”

По думите му оскъпяване от 400% може да се постигне и с натрупване – ако например има пет пъти превишения на скоростта плюс отнемане на предимство или минаване на червен светофар.

“Нарушението трябва да е санкционирано с влязло в сила наказателно постановление”, посочи Владимир Савов. 

Той коментира и критиките, че колата ще е виновна за всичко, което е направил шофьорът преди това, дори и след като е продадена. 

“Това е направено с цел собственикът на колата да внимава на кого я предоставя, каза членът на финансовия регулатор. – Когато има възможност лесно да се прехвърли собствеността на колата на член на семейството или друг близък, ако това ще доведе до изчистване на натрупания малус, същият човек ще продължи да кара същата кола пак така безразсъдно и системата ще губи смисъла си. Затова е предвидено да се запазва малусът на колата.”

Той отговори и на критиките, че така при купуване на автомобил на старо новият собственик ще е наказан за действията на шофьора, който преди това е карал колата.

„Всяка сделка е покупка-продажба е доброволна, никой не ви задължава да купите точно тази кола, винаги може да се потърси друга”, твърди Савов и обясни, че информацията за историята на всяка кола ще бъде лесно достъпна и ще може да се провери по номера на рамата какъв е бонусът или малусът.

Той обаче призна, че се мисли върху варианти как да стане така, че при прехвърлянето към момента на сделката да има начин този малус да се изчиства, защото „наистина виждаме голямо съпротивление срещу тази идея”.

Владимир Тодоров, председател на управителния съвет на българската Асоциация на пострадалите при катастрофи, беше категоричен, че трябва да въведем системата „бонус-малус”.

„Тя има пряка връзка с пътната безопасност и възстановява чувството за справедливост. Към момента Законът за движение по пътищата допуска системни нарушители и не им влияе”, подчерта Тодоров.

Богдан Милчев от Института за пътна безопасност обаче е на мнение, че „тази наредба, която ни се предлага, със сигурност не гарантира тази справедливост, която всички очакваме”.

“От системата „бонус-малус” са извадени всички държавни и общински автомобили. Това са десетки хиляди автомобили, които нима не правят нарушения, нима не правят пътно-транспортни произшествия, а за тях няма да има нито бонус, нито малус”, изтъкна той.

Според него има много спорни моменти в таблицата, по която ще се отнемат различните класове и точки на водачите и тя не е съобразена в пълния обем с пътно-транспортни произшествия и причините за тях.

Владимир Савов от КФН напомни, че държавните и общински автомобили обикновено се застраховат по обществена поръчка и като цял клас – не се индивидуализират в застраховката. Затова за тях застраховката се прави по списък, няма как да се начислява бонус или малус на всеки един от тях.

Савов уточни, че става въпрос за коли, директно собственост на държавата и общините, а не държавни и общински фирми.

„Ако водачите на такива автомобили правят нарушения, ще си получат санкцията и тя ще се счита за личен бонус или малус”, допълни той.

Богдан Милчев отбеляза също, че в България няма никакъв проблем влизането в сила на наказателните постановления да се отлага с години и законът да се заобикаля, а 50% никога не си плащат глобите.

“Гражданска отговорност" ще плащат само 0,6% от собствениците на коли, или близо 18 хил. души. Това показват разчетите на застрахователните компании и КФН за ефекта от въвеждане на системата "бонус-малус".

Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка е категоричен, че системата не трябва да влиза в сила.

"Тя не се базира на абсолютно никакви данни, никой не е дал до момента от МВР статистика колко са добрите шофьори и колко са лошите шофьори. Тя цели едно – по-голяма тояга за шофьорите и пълнене на джобовете на застрахователите и ще доведе до напрежение", заяви той в студиото на "България сутрин" по Вulgaria ON AIR.

Председателят на Асоциацията на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров напомни, че философията на "бонус-малус" по целия свят е да санкционира лошите водачи и да стимулира добрите да продължават да са изрядни. Той обаче се съгласи с Йонко Иванов, че представените данни за поведението на шофьорите и за колко то тях ще се оскъпи застраховката "Гражданска отговорност" са дискусионни.

"Трябва да тръгнем отнякъде. Тази система ще даде някаква справедливост. Сега всички плащаме по равно. Този, който има 30 акта и 30 000 лв неплатени глоби, също плаща колкото изрядния водач, което не е редно", настоя Тодоров. Той допълни, че се надява всички констатирани слабости да бъдат отстранени, но системата да влезе в сила.

Председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка опроверга информацията, че ще отпадат въпроси от листовките при изпитите за шофьорска книжка.

Йонко Иванов обясни, че не се е коментирало такова нещо, а за да отпаднат определени въпроси, трябва да се смени учебната документация, но смята, че „наистина има неща, които трябва да отпаднат”.

Владимир Тодоров даде пример с въпроси, които са неадекватни, защото нямат отношение към пътната безопасност и поведението на водачите.

Още от разговора вижте във видео материала на Вulgaria ON AIR

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:34 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

5
rate up comment 6 rate down comment 1
крас
преди 5 години
НЕУВАЖАЕМИ ГОСПОДА "СПЕЦИАЛИСТИ" , Не знам по какво сте специалисти но явно в тази материя сте истински профани!Трябва да сте доста големи профани щом приемате да се издават застрахователни полици и се ЗАСТРАХОВА ГРАЖДАНСКАТА ОТГОВОРНОСТ НА АВТОМОБИЛА, а не НА ВОДАЧА КАКТО Е В ЦЕЛИЯТ ЦИВИЛИЗОВАН СВЯТ!!БЕЗУМИЯТА които се раждат в главите ви са на път да доведат до това , че в съдебна зала да се призовава като ОБВИНЯЕМ И "ВИНОВНИЯ" АВТОМОБИЛ на когото ЗАСТРАХОВАТЕЛЯ НОСИ ОТГОВОРНОСТТА А НЕ ПРИЧИНИЛИЯТ ПТП - то ВОДАЧ !!В момента има над ТРИ МИЛИОНА НЕДЕЙСТВИТЕЛНИ ПОЛИЦИ ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ при които ЗАСТРАХОВАТЕЛЯТ ПОЕМА И НОСИ РИСКА НА СУБЕКТ КОЙТО няма как в ПТП-то да породи ВИНОВНО ПОВЕДЕНИЕ !!!!!От вашето извратено мислене СТИГА ДО БЕЗУМИЕТО да приемате че ОТГОВОРНОСТ ЗА ПРОИЗШЕСТВИЕТО НОСИ ЗАСТРАХОВАНИЯ АВТОМОБИЛ, , а не ВОДАЧА МУ !Тази законотворческа перверзия стига до извращение при което отговорността на водача остава непокрита защото ПОЛИЦАТА е издадена НЕ НА НЕГОВОТО ИМЕ , А НА АВТОМОБИЛА КОЙТО НЕ МОЖЕ ДА ПОРОДИ ТАКЪВ ЗАСТРАХОВАТЕЛЕН РИСК .Издадените над 3 000 000 полици са НЕДЕЙСТВИТЕЛНИ защото стях се носи реск КОЙТО НЕ МОЖЕ ДА БЪДЕ ПОРОДЕН ОТ ЗАСТРАХОВАНИЯ АВТОМОБИЛ С ИДИОТЩИНАТА ДА СЕ НАЛАГА СИСТЕМАТА МАЛУС НА "виновния" АВТОМОБИЛ, ЗАКОНОТВОРЦИТЕ НИ МОГАТ ДОСТОЙНО ДА КАНДИДАТСТВАТ И БЪДАТ ВПИСАНИ В КНИГАТА НА ГИНЕС ЗА ЕДИНИЦА МЯРКА НА ПРОСТОТИЯ И БЕЗХАБЕРИЕ. НАДЯВАМ СЕ ТЕКСТОВЕТЕ И ПОПРАВКИТЕ ПРИЕТИ ОТ ПАРЛАМЕНТА ДА БЪДАТ ВЪРНАТИ ОТ ПРЕЗИДЕНТА ОБРАТНО ЗА РАЗГЛЕЖДАНЕ В НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ. НЕ ДОПУСКАМ РАДЕВ ДА ПОЕМЕ ПЕРСОНАЛНАТА ОТГОВОРНОСТ И ПРОПУСНЕ ПОДОБНИ КРЕТЕНИЗМИ РОДЕНИ В НА ЕДНА ГОВОРИЛНЯ В КОЯТО КОЛЕКТИВНАТА ОТГОВОРНОСТ СЕ Е ПРЕВЪРНАЛА В НАЙ ВИСША ФОРМА НА БЕЗОДГОВОРНОСТ ДА БЪДАТ ПРОКАРАНИ И СЕ ПРЕВЪРНАТ В ЗАКОНОДАТЕЛНА БАЗА !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 4 rate down comment 0
ceneto
преди 5 години
аз си мислих че мвр-то поне статитстика води,а то се оказва че и това не правилоаз като нямам нарушения сега какъв водач съм
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 6 rate down comment 0
крас
преди 5 години
Виж какво си написал : "застраховката ми е около 150лв"ВИЖ ЧИЯ ОТГОВОРНОСТ Е ЗАСТРАХОВАНА - ТВОЯТА КАКТО ТВЪРДИШ, ИЛИ НА АВТОМОБИЛА ТИ !!Или ти не правиш разлика между теб и автомобила?ТВЪРДЯ, ЧЕ ЗАСТРАХОВАНИЯТ Е АВТОМОБИЛА ТИ , А НЕ ТИ!!В целият нормален свят се прави ГО на ВОДАЧА , а не на АВТОМОБИЛА , който не поражда отговорности при настъпване на ПТП!!Отговорността е твоя, а не на автомобила ти!Безумие е да налагаш системата БОНУС МАЛУС на "виновния" автомобил!!ДА , НАС НИ УПРАВЛЯВАТ НИСКОПРОФИЛНИ И НЕГРАМОТНИ ХОРА КОИТО СЪСИПАХА ДЪРЖАВАТА!ЗАКОНОДАТЕЛНАТА ПЕРЕВЕРЗИЯ Е НЕ САМО В ЗАСТРАХОВАНЕТО , НО И В ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО , И ВСИЧКО ДО КОЕТО СЕ ДОКОСНАТ ТЕЗИ НЕГОДНИЦИ!!Не е ли по добре да се вземат готови КОДЕКСИ НА ЗАСТРАХОВАНЕ на някоя нормална държава , като Германия , САЩ , Дания ..... ДА ГИ ПРЕПИШЕМ ЕДНО КЪМ ЕДНО И ГИ ВЪВЕДАТ В БЪЛГАРИЯ!!НЕ Е ЛИ ПО ДОБРЕ ОТ ТЕЗИ ДЪРЖАВИ ДА КОПИРАТ ЗАКОНИТЕ ЗА ЗДРАВЕ И ПЕНСИИ И СЕ ВЪВЕДАТ ТУК У НАС ??По добре е разбира се!!Но какво ще правят тогава тези 240 недоразумения, които пърхат и се карат по цял ден в народното събрание "ТВОРЕЙКИ" безумия като този КОДЕКС ЗА ЗАСТРАХОВАНЕТО!!ЗАЩО ИЗОБЩО СМЕ В ЕВРОПА КОГАТО ПРИЛАГАМЕ ДИВ КАПИТАЛИЗЪМ ОБСЛУЖНВАЩ ШЕПА ХОРА ПОСТРОИЛИ ЗА ТЯХ И ДЕЦАТА СИ СВЕТЛОТО КОМУНИСТИЧЕСКО БЪДЕЩЕ , А НАС СА НИ ПРАТИЛИ В ДЖУНГЛАТА НА ТРЕТИЯ СВЯТ. БЕЗМИСЛИЕТО НА ТАЗИ ГОВОРИЛНЯ НАРЕЧЕНА ПАРЛАМЕНТ СЕ КРИЕ В ОСНОВНИЯ ПРИНЦИП ПО КОЙТО ТЯ РАБОТИ - колективната отговорност е най висша форма на безодговорност !!Зад тази КОЛЕКТИВНА БЕЗОДГОВОРНОСТ се прокарват лобиски закони , превъщащи едни в приказно богати , а други умиращи от глад и мизерия! ТОВА ПОВЕЧЕ НЕ МОЖЕ ДА ПРОДЪЛЖАВА. ТОВА НАРОДНО СЪБРАНИЕ В ТОЗИ МУ ВИД С ТЕЗИ ИЗЛЪЧЕНИ И НАТРЕСЕНИ НИ ОТ НЯКАКВИ ХОЛДИНГОВИ ДРУЖЕСТВА НАРЕЧЕНИ ПАРТИИ "народни представители" ТРЯБВА ДА СИ ХОДИ!!ТЕ СА ВРЕДНИ ЗА ДЪРЖАВАТА и ако продължават с тяхното ЗАКОНОТВОРЧЕСТВО СЕ РИСКУВА У НАС ДА НЕ ОСТАНЕ НИТО ЕДИН ЧИТАВ БЪЛГАРИН.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 0
doba
преди 5 години
Тази година застраховката ми е около 150лв.Минавам за 'примерен' шофьор.Да видим колко ще ми струва догодина.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 2
redcretin
преди 5 години
И всичко това само за да се гарантират тлъстите печалби на мутрите в застраховането - при конкурентните условия и изисквания за по-високи покрития както е в ЕС? Срам! Обир!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още