IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Протест срещу един монопол

Как може страната да се пребори с постепенното монополизиране на българския пазар на дребно за горивата и до какво ще доведе това?

15:37 | 13.11.18 г. 2
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Ако се сравнят двете графики на цените на бензина и дизела в България с цената на сорта Брент на глобалния спот пазар може да се види, че кривите се движат в сравнителен синхрон. 

Изводът е ясен – цената на горивата на българския пазар на дребно се повишава, когато поскъпва и Брент в международен план. 

Според Вулджев някои хора биха възразили на връзката между показателите, твърдейки, че нивото на цените за България по принцип е изкуствено завишено, но това е аргумент, който не касае най-актуалните ценови тенденции.

Проверка на bTV показа, че единствено Румъния и Унгария имат по-ниски цени на А95, но трябва да се отбележи фактът, че това се дължи на сравнително ниските нива на акциз в България. Чистата цена на този клас бензин е 0,63 евро за литър у нас, което е повече от други 24 държави членки на Европейския съюз (ЕС).

Тук фокусът се измества към монополистът в тази област - „Лукойл“, който поради липсата на силна конкуренция успява да наложи по-високи цени.

По думите на Вулджев идеята за вдигане на акциза ще доведе до покачване в цените на горивата и ще навреди на конкурентите на „Лукойл“.

Руската петролна компания има стабилна финансова позиция в страната и подобни мерки ще ѝ окажат много по-малко негативно влияние, отколкото на останалите представители на бизнеса с горива.

Ако бъдат премахнати акцизите ще навреди на монополната позиция на „Лукойл“ по отношение на акцизните складове, от които компанията държи над 80%.

Премахването на акциза ще премахне необходимостта от складовете.

Според Вулджев проблемът идва от там, че наличието на такъв акциз е предимно европейски въпрос. Минималните нива се определят от ЕС и България не може да премахне акциза еднолично.

Акцизните складове по своята същност представляват специални складове, които позволяват да бъде съхранявана съответната стока – горива, в режим на отложено плащане на акциза по тази стока. Позицията на компанията, която контролира складовете, ѝ позволява да завиши изкуствено разходите на своите конкуренти и да си подсигури водеща позиция на пазара.

Решението на проблема, според Вулджев, е да се премахнат изцяло акцизните складове, които да бъдат заменени данъчен режим, позволяващ на компаниите от сектора на горивата да отлагат акцизното облагане до момента, в който съответната стока стане достъпна за потребителите. По този начин всяка компания ще разполага със свой акцизен склад по дефиницията на закона.

Това е най-лесният и ефективен начин да се интерпретира правилно настоящата позиция на „Лукойл“ и да се вземе решение, което да повлияе благоприятно върху българския пазар на дребно за горивата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:02 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 6 rate down comment 3
khao
преди 6 години
първата страница е тотално излишна ... там се опитва да оправдае крадците, и чак във втората към края леко напипва проблема ... като цяло "анализа" за нищо не става
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 20 rate down comment 1
крас
преди 6 години
КЪМ НАПИСАНОТО ДА ДОБАВИМ НЕЩО СЪЩЕСТВЕНО ЗА ОТГОВОРНОСТТА НА ПРАВИТЕЛСТВОТО И ДЪРЖАВАТА!!.Чрез своя представител в Надзорния съвет ДЪРЖАВАТА Е СОБСТВЕНИК на т.нар. Златна акция в Лукойл Нефтохим Бургас АД, която Й дава специфични права. Така ДЪРЖАВАТА УЧАСТВА при взимането на важни решения в дружеството, като например промяна на предмета на дейност, прехвърляне на дружеството на трето лице, съкращаване на щата, ЦЕНИ И ЦЕНООБРАЗУВАНЕ!!До 31.05.2017 година представител на ДЪРЖАВАТА БЪЛГАРИЯ и носител на нейната ЗЛАТНА АКЦИЯ бе лицето РУМЕН ОВЧАРОВ, а след тази дата в НАДЗОРНИЯ СЪВЕТ на местото на Р.Овч бе назначен КРАСИМИР ПЕТРОВ ПЪРВАНОВ !!!ЗАЩО НЕ ПОПИТАТЕ Р.Овч КАК СЕ ОПРЕДЕЛЯТ ЦЕНИТЕ И КАК СЕ ПЪЛНИ БЮДЖЕТА НА БОЙКОВОТО ПРАВИТЕЛСТВО С КОЕТО ТОЙ НЯМА "НИЩО ОБЩО" ?!!Всъшност Р.Овч и приятелят на БАТ БОЙКО лицето ВАЛЕНТИН ЗЛАТЕВ са работили дълги години заедно РАМО ДО РАМО в Надзора на Лукойл. . Покрай тази работа , няма как Р. Овч да не се е срещал с БОРИСОВ и да не са обсъждани въпросите за горивата!!Та нали представителя на ДЪРЖАВАТА С НЕЙНАТА ЗЛАТНА АКЦИЯ В ЛУКОЙЛ трябва да се отчита на премиера. Всъшност не е много ясно КОЙ НА КОГО СЕ Е ОТЧИТАЛ. КАКТО ПРАВИЛНО СЕ ИЗРАЗИ ДРУГАРЯ ЧЕРВЕНЯКОВ - БСП отдавна се е превърнала в ХОЛДИНГ от ЕООД - та и ЕАД -та. КАКВА ЛЯВА ПАРТИЯ Е БСП И КАКВИ ВИЗИИ СА В ГЛАВАТА НА ОВЧАРОВ И ДРУГАРКАТА ОТ СЕЛО КРУШЕВО??ПРОМЯНА В ТЯХ И ТЯХНОТО ПОВЕДЕНИЕ НЯМА И НЕ МОЖЕ ДА ИМА!ТЕ С ГЕРБ СА ДВЕТЕ СТРАНИ НА ЕДНО И СЪЩО УПРАВЛЕНИЕ!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още