Над 300 дела за обезщетения по "Гражданска отговорност" са заведени в последните три месеца, обяви председателят на парламентарната бюджетна комисия Менда Стоянова.
Става дума за 828 наследници от новия кръг (след решението на Върховния касционен съд), а исковете са за близо 100 млн. лв. Вероятно средствата ще останат блокирани до приключване на делата.
Това стана ясно след съвместно заседание на комисиите по бюджетни и финанси и правни въпроси и представители на застрахователния бранш и адвокатурата.
Ако не се повиши цената на задължителната полица, ще се стигне до фалити на компании, предупреди Стоянова, цитирана от БНР.
„През последните дни много се изписа и изговори по отношение на промените и поскъпването на „Гражданска отговорност“. Предложенията, които внесох не са написани от мен, а от работна група. В България премията по "Гражданска отговорност" е една от най-евтините в ЕС. Тук е тя е 200 лв., а средно в Европа - 227 евро. В България загиналите при катастрофи са двойно повече отколкото в ЕС, но в общността се изплащат повече застраховки за имуществени вреди, докато у нас - предимно за неимуществени“, коментира Стоянова.
По думите ѝ застрахователите ще трябва да разполагат с по-сериозен ресурс, който ще се увеличава всяка година. Решението на ВКС засяга огромен брой шофьори, добави тя. "Фалитите по веригата ще се отразят и на Гаранционния фонд, който не е ясно дали ще може да поеме тази лавина от искове. По предварителни данни ще са необходими нови 200-300 млн. лв. в бюджета на Фонда“, каза още Менда Стоянова.
Според заместник-председателя на парламента Явор Нотев промените в Кодекса на застраховането, предложени от Менда Стоянова са били вкарани прекалено бързо и е добре да минат през обществено обсъждане. Все пак обаче Нотев, който е адвокат по професия поясни, че разширяването на броя на обезщетяваните лица е предпоставка за злоупотреби.
Въвеждането на лимитите обаче беше остро критикувано от адвокатското съсловие. Според тях Комисията за финансов (КФН) надзор е знаела от 2012 г. за промените в европейските регламенти, които в момента създават „сложната ситуация“.
Позор за всяка правна система, безцеремонни, повърхностни и едностранчиви разрешения, които оставят пострадалите да се задоволяват с трохи. Така Висшият адвокатски съвет (ВАдС) определи предложенията на Менда Стоянова за промени в Кодекса за застраховането, с които се въвеждат лимити на обезщетенията при смърт на пътя и призовава те да не бъдат приемани. Това стана ясно от становище на ВадС, изпратено до бюджетната комисия. В документа се посочва, че предложенията на управляващите не се отнасят до всички обезщетения за смърт, като например умишлено убийство с брадва, непредпазливо причиняване на смърт при упражняване на лекарска професия, трудова злополука и т.н. Те се отнасят само до убийство на пътя.
"За всички тях останали остава общата уредба, или казано по-друг начин да причиниш смърт чрез ПТП ще е "по-евтино" за виновния и покриващия вредите му, сравнено със смърт, последица от други изпълнителни деяния. Така пред престъпния свят се отваря възможността да се замени убийство по член 115 с престъпление по транспорта, за да постигне същия резултат, но с по-ниско ниво на гражданска отговорност", твърдят от Висшия адвокатски съвет.
Юристите посочват още, не са съгласни с и с обратно действие на лимитите на обезщетенията – за застрахователни събития, настъпили преди влизането в сила на измененията. Така ще се достигне до случаи, в който единият родител на загиналия е получил обезщетение от 130 хил. лв., но другият ще получи 20 хил. лв.
Адвокатите са категорични, че твърдението, че девет адвокатски кантори имат нелоялни практики не може да бъде причина за срив в системата на застраховането.
На обсъждането на промените в Кодекса на застраховането присъства и омбудсманът Мая Манолова, която призова спорното предложение за лимитите да бъде оттеглено.
Истината обаче е, че бизнесът със задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ отдавна е губещ за застрахователите и те от години се опитват да компенсират зейналата дупка. В последните 10 години изобщо не е тайна, че властта се опитваше по всякакъв начин да задържи цената на полицата максимално ниска. Проблемът е, че това продължи твърде дълго и е съвсем реално да се стигне до неплатежоспособност от страна на компаниите и то на прага пред ERM II и еврозоната.
Предисторията
До патовата ситуация се стигна, след като с решение на ВКС от 21 юли тази година чувствително се разшири кръгът лица, имащи право на обезщетение за смърт на близък в случай на смърт при пътно-транспортно произшествие, като се включват дори и такива без роднински връзки.
Според бранша това решение има тежки социални последици, изразени в драстично увеличаване на цената на най-масовата застраховка. На практика ще бъдат засегнати всички домакинства в страната, като се има предвид, че броят на полиците в момента е 3 053 317.
В края на миналата седмица промени в Кодекса на застраховането бяха внесени от председателя на парламентарната Комисия по бюджет и финанси Менда Стоянова. В момента кодекса чака да бъде приет на второ четене от депутатите. Предложените изменения слагат таван на неимуществените обезщетения, които застрахователите могат да изплащат на близки на загинали при катастрофа. По-конкретно Менда Стоянова предлага да се създаде нов член, който предвижда съпрузите, децата и родителите да получават до 20 хил. лв. еднократно обезщетение за претърпени неимуществени вреди за смъртта на свой близък. Същата сума се предвижда и за лица, които живеят на семейни начала с починалия, за осиновители и осиновени деца.
Брат или сестра може да получат до 15 хил. лв., а до 5 хил. лв. – по изключение други лица, които са създали емоционални отношения с починалия по време на настъпване на непозволеното увреждане, довело до смъртта.
Заради широкия обществен отзвук премиерът и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов разпореди на парламентарната група на партията да не гласува внесените промени в Кодекса за застраховането, докато не бъдат подложени на широк обществен дебат. Именно в отговор на това искане, днес казусът беше обсъден с всички засегнати страни в ресорната бюджетна комисия.
В началото на седмицата от Асоциацията на българските застрахователи свикаха извънредна пресконференция, на която обявиха, че 9 адвокатски кантори злоупотребяват с дела за неимуществени обезщетения. В отговор на това пък 180 представители на адвокатската професия обединени във Facebook група изпратиха отворено писмо до медиите, в което твърдят, че предложените от Стоянова промени са в разрез с евродирективите и съдебната практика на ЕС. Те цитират решение на Съда на ЕС от 24 октомври 2013 г. по дело С-277/12, според което не се допуска национална правна уредба, според която компенсацията за неимуществени вреди по "Гражданска отговорност" при смърт да е под минимума от 350 хил. евро.
Снимки от днешното заседание вижте в нашата галерия.
преди 6 години Пиша ти какво показват изчисленията от най елементарен вид, ти ми говориш с лозунги - това трябва а това не трябва. Не е вярно няма гражданска отговорност в цивилизацията, Европа е извън нея вече.Отдавна е установено че застрахователните компании са измамнически и има държава в която не са забранени официално но в момента в който се пръкне някоя и я грабват за шлифера и не могат да излязат от затвора. Ти наистина ли си мислиш че има застраховане което не е криминално ? Такова животно няма. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Вместо да искат по-вече пари да останат само 10 за да работят нормално. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Тридесет застрователни компании за малка България са твърде много зада има хляб за всички. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години ДО 5В целият цивилизован свят има ГО но не на АВТОМОБИЛА, както е у нас , а на ВОДАЧА!!Схващаш проблема , че е едно да събереш полици от 3 милиона автомобила , а съвсем друго от 1 милион водачи!!ЕВРОПЕЙСКИТЕ ИЗИСКВАНИЯ САДА СЕ ЗАСТРАХОВА ВОДАЧА , А НЕ АВТОМОБИЛА КАКТО БЕ ДОСЕГА. Естествено е при СВИВАНЕ на приходите от застрахователни полици, ПОЧТИ ТРОЙНО, да се мине на варианта ИЛИ КЪМ НАМАЛЯНЕ БРОЯ НА ЗАСТРАХОВАТЕЛИТЕ , ИЛИ КЪМ УВЕЛИЧАВАНЕ ТРИКРАТНО ПРЕМИЯТА!!МЕНДА И СИЕ решиха по стар обечай да натоварят магарето , вместо да отсеят застрахователния пазар от такива като ОЛИМПИК.ВИЖ САМО КОЙ Е ПРЕЗАСТРАХОВАТЕЛЯ НА БЪЛГАРСКАТА КОМПАНИЯ ОЛИМПИК - някаква световно неизвестна офшорка!!!И ЗА ТОВА ДА СЕ ПРЪХНЕ ОЛИМПИК НА ПАЗАРА ВИНА НОСЕЛ НЕ ФИНАНСОВИЯ НАДЗОР , А ДОБРОСЪВЕСТНИЯ БЪЛГАРИН !!ДА НЕ НАВЛИЗАМЕ В БАНКОВАТА СИСТЕМА, ЧЕ И ТАМ ЩЕ ЦЪФНАТ ЕДНИ ФИНАНСОВИ ПИРАМИДИ , подобни на ЧАСТНИТЕ БОЛНИЦИ източващи НЗОК!!ЦЯЛАТА НИ ДЪРЖАВА Е ЕДНА ОГРОМНА ФИНАНСОВА ПИРАМИДА В КОЯТО СЕ ТОВАРИ ОБИКНОВЕННИЯ ЧОВЕК , А СЕ ЗАЩИТАВАТ ИНТЕРЕСИТЕ НА ФИНАНСОВИТЕ СПЕКУЛАНТИ!!Ами да я карат все така. Колите ще стават 5 милиона , а водачите 0,5 милиона!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Аbdul,Докато държавата се управлява от хора като тази МЕНДА , която е едно нископрофилно същество с БАКАЛСКО МИСЛЕНЕ , нещата не само НЯМА ДА СЕ ОПРАВЯТ , но ще стават все по зле и по зле!!В целият нормален свят се застрахова ОТГОВОРНОСТТА НА ВОДАЧА , а не ОТГОВОРНОСТТА НА АВТОМОБИЛА , на когото *** като нашите законотворци вменяват ВИНА за настъпване на ПТП!!МЕНДА Е ЯСНА. Превода на името й от латиниски показва човека ЛЪЖЕЦ. ТАЗИ НИ ЗАГРОБИ СЪС "СПАСИТЕЛНАТА АКЦИЯ" СВЪРЗАНА С ПЛАЩАНЕТО ЗАДЪЛЖЕНИЯТА НА АКЦИОНЕРИТЕ НА КТБ.ДЪРЖАВАТА ПЛАТИ ЗАДЪЛЖЕНИЯТА НА СОБСТВЕНИЦИТЕ НА КТБ , НО НЕ СЕ ПРЕВЪРНА В СОБСТВЕНИК НА ТЕХНИТЕ АКТИВИ!!Такива като управляваната от Милен Велчем ВТБ , не само не платиха задължението си , но и по един престъпен начин се превърнаха чрез Спас Русев в собственици на ВЪЗБРАНЕНИЯТ в полза на държавата оператор ВИВАКОМ , който бе част от активите на фалиралата банка.Управлява ни една ОПГ , която се ползва с от МЕДИЕН КОНФОРТ , и безпомощното и СЪЗАКЛЯТНИЧЕСКО ПОВЕДЕНИЕ НА ОПОЗИЦИЯТА за да ни сваля по пет кожи от гърба. Не знам докога ще продължи това РОБСТВО на тези нелициприятни типове. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години При 3 милиона полици те събират 600 милиона лева. За 300случая по 200 000 обещетения да платят са 60 милиона или 10 процента и нямат пари да ги платят. Къде отиват парите ? Или каквото вземат трябва да остане за тях и какви обезщетения ! Редно е ГО да се намали, а мен ако питат да се премахне. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Аз на Мента не вярвам, а КФН не говори за никакви фалити. Така, че всичко е ок.Скоро разбрах, че ГО на млад шофьор до 25г е доста по-висока, но не е свързана със стажът. Само възраст на собственик. Ако на 26 вземеш книжка си в ниските ставки отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Застрахователни полици на 3 053 317 АВТОМОБИЛА на които се вменява ВИНА за ПТП !!!ТОВА Е БЕЗУМИЕ !!!Как не се срамуват да вменяват отговорности на АВТОМОБИЛИ , а не на ВОДАЧИТЕ им както е в цял свят?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Разбира се, че едно е на пазара да се търкалят АВТОМОБИЛИ с 3 053 317 полици гражданска отговорност, а съвсем друго е притежателите на тези полици да са НЕ ПОВЕЧЕ ОТ ЕДИН МИЛИОН ВОДАЧИ НА МПС!!!3 053 317 полици на АВТОМОБИЛИ, срещу 1 000 000 полици на ВОДАЧИ!!!ДА , Свиването на пазара ще доведе до ФАЛИТИ на разни ЗАСТРАХОВАТЕЛИ ЕДНОДНЕВКИ, като въпросната Олимпик , но ще ОСТАНАТ САМО ТЕЗИ КОИТО ИМАТ ГОЛЯМ ОБХВАТ И СЕРИОЗНИ ПРЕЗАСТРАХОВАТЕЛИ ПОЕМАЩИ ЧАСТ ОТ РИСКА ИМ.ДЪРЖАВАТА СЕ Е ПРЕВЪРНАЛА В ЕДНА ОГРОМНА ФИНАНСОВА ПИРАМИДА В КОЯТО ПЪРХАТ СЪМНИТЕЛНИ застрахователи , банки , ЧАСТНИ лечебни заведения, чиито ЗАВИШЕН БРОЙ НЕ ОТГОВАРЯ НА ПАЗАРА КОЙТО ОБСЛУЖВАТ !!Не можете да искате ДАНЪКОПЛАТЕЦА ДА ПЛАЩА БЕЗУМИЯТА НА ЕДИН НЕРЕГУЛИРАН ПАЗАР господа управляващи и опозиция!!!БЪЛГАРИЯ СЕ Е ПРЕВАРНАЛА В ПЕРАЧНИЦА НА МРЪСНИ ПАРИ!!!Затова нямаме нито ЗАСТРАХОВАНЕ , НИТО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ , НИТО ПЪК БАНКИРАНЕ!!РАНО ИЛИ КЪСНО БАЛОНА ЩЕ ГРЪМНЕ!!Ще гръмне когато ви задалжат да спазвате европейските директиви и започнете да ЗАСТРАХОВАТЕ ОТГОВОРНОСТТА НА ВОДАЧИТЕ , А НЕ НА АВТОМОБИЛИТЕ!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Сметката от ГФ по случая Олимпик е дошла и в момента се търси платец, щото не е оферта да закопчаят някой застраховател, актюер или КФНер. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Ясно трябва да се спасяват родни инсове. Никоя от международните компании няма позволи толкова лесно да й фалира местната компания в Бг пък и при тях делът на ГО не е толкова голям като при инсовете. Явно ДАНС и КФН тоя месец са открили големи нередности някъде и сега се чудят как да замажат положението отговор Сигнализирай за неуместен коментар