Парламентът отхвърли поредния опит на БСП да спре концесията на Летище София с 88 гласа "за", 73 "против" и 40 въздържал се.
От левицата предложиха с допълнение в Закона за концесиите да бъдат изключени от даване на концесия дейността, услугите и обектите на търговските дружества в забранителния списък за приватизация от Закона за приватизация и следприватизационен контрол. Причините за поставяне на тези дружества на особен ограничителен режим за приватизация са сходни с тези, които налагат изключването при режима на концесиите, се посочва в мотивите.
От ГЕРБ и "Обединени патриоти" критикуваха левицата, че тази законодателна промяна не е на мястото си и няма да има желания ефект.
Председателят на правната комисия Данаил Кирилов /ГЕРБ/ посочи, че няма връзка между забранителния списък и Закона за концесиите и няма как да стане, защото концесия на корпоративно имущество не може да има. Той отбеляза, че концесията е на публична държавна или общинска собственост. Летище София като земя със съоръжения е обект на публична държавна собственост и като такъв може да подлежи на концесиониране, посочи Кирилов. Този актив обаче не е апортиран в капитала на дружеството "Летище София" ЕАД, добави той. В забранителния списък са търговски дружества, ако проблемът ви е концесионната процедура на летището, то няма нищо общо с дружеството, коментира Кирилов, цитиран от БТА.
Крум Зарков /"БСП за България"/ заяви, че Законът за концесиите има нужда от прецизиране, защото се създава впечатлението, че с един закон законодателят създава списък, а с друг го заобикаля. Правната техника е коректна и не касае само Летище София, коментира той.
Лидерът на БСП Корнелия Нинова отбеляза, че за четвърти път се опитват да спрат концесионната процедура на Летище София с различни законодателни техники. Тя обяви, че ще се опитат да сезират Върховния административен съд за решението на Министерския съвет за отдаване на концесия на летището, както и ще се обърнат с молба за среща с президента Румен Радев. Нинова коментира, че това не е правен, а е политически въпрос - искаме ли държавата да има собственост и контрол върху стратегически обекти. Обръщаме се към патриотите да ни подкрепят, посочи тя и отбеляза, че Волен Сидеров е искал ревизия на всички концесии.
Когато предлагах да се прекратят златните концесии, вашата партия беше против, когато предлагах да се изгонят ЧЕЗ, ЕВН и Е.ОН от България, вие бяхте против, сега крадете нашите идеи, обърна се председателят на ПГ на "Обединени патриоти" и лидер на "Атака" Волен Сидеров към Нинова.
Колегата му Искрен Веселинов /ВМРО/ посочи, че основният въпрос днес не е за държавата в икономиката, а може ли БСП да напише свестен законопроект, за да има подкрепата на патриотите.
Христиан Митев /НФСБ/ отбеляза, че летищата във Варна и Бургас са дадени на концесия по време на управление на БСП и продължават да се развиват доста добре.
Заместник-председателят на ПГ на ДПС Йордан Цонев посочи, че е впечатлен от заявката на Нинова, че БСП ще защитава националния суверенитет и попита дали ще бъде последователна във всички закони. Той отбеляза, че тече публично обсъждане на предложенията за промяна в закона за БНБ, които трансферират суверенитет към Европейската централна банка във връзка с влизането в чакалнята на еврозоната.
Когато кажем, че ще пазим националния суверенитет, ще го пазим, увери го Нинова. Тя отговори и на патриотите, че не е участвала в никакво качество във взимането на решения за концесия в миналото. Когато дойде да взимаме решения за бъдещето, ще отменим концесията на Летище София, заяви лидерът на БСП.
Прогнозираната cтoйнocт нa ĸoнцecиятa нa лeтищe "Coфия" e 3,9 млрд. eвpo бeз ДДC, или нaд 7,6 милиapдa лeвa. Кoнцecиятa щe бъдe зa cpoĸ oт 35 гoдини.
В края на юни Mиниcтepcĸият cъвeт разреши отново oтĸpивaнeто на пpoцeдypa зa ĸoнцecиятa нa Лeтищe Coфия.
Процедурата за концесия бе обявена за първи път от предишното правителство на Борисов с идеята значителна първоначална вноска да отиде за разплащане на дълговете на БДЖ. Тя обаче бе спряна от служебното правителство на Огнян Герджиков през март 2017 г. с мотива, че не защитава достатъчно добре публичния интерес.
Позицията на БСП тогава бе категорично против процедурата.
За да обяви отново процедурата, транспортното министерство използва консултантска помощ от Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие.
преди 6 години Комунистите винаги са против прогреса. Варна и Бургас отдавна имат концесионни летища, само ние столичаните останахме с държавно. Време е да се концесионира и летище Столица за да може и ние да получим една съвременна услуга. Хем ще се повиши качеството, хем и пари ще влязат в държавата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар