Данъкоплатците са единствените наказани за потопа в с. Бисер
В. Сега
Пострадали от наводнението в хасковското село Бисер на 6 февруари 2012 г. спечелиха нова порция обезщетения срещу община Харманли и Министерството на отбраната - за 280 хил. лв. Преди година първите потърпевши, завели дела, спечелиха на първа инстанция общо 570 хил. лв. заради удавените си родители. Така сумата вече гони 1 млн. лв. и това е само началото. При бедствието, когато се скъса стената на язовир "Иваново", се удавиха осем души, а приливната вълна отнесе повечето постройки в селото и унищожи покъщнината. В резултат в Софийския градски съд бяха заведени над 30 дела за обезщетения и е сигурно, че те ще бъдат спечелени, а данъкоплатците ще платят за безотговорността на управляващите. Според последните решения община Хасково трябва да плати 109 178 лв. самостоятелно, а солидарно с военното министерство – още 172 130 лв., показва проверка в съдебните регистри. Част от парите са заради унищожените домове и стопански постройки, друга част се дължат заради съсипаната покъщнина. Има обаче и присъдени обезщетения заради неимуществените вреди от шока, ужаса и стреса, преживени заради наводнението.
ГЕРБ пали, Борисов гаси скандал със застраховките
В. Сега
Скандалните промени в Кодекса за застраховане, с които се слага таван на обезщетението, което близките на починал в катастрофа могат да получат, засега се отлагат. Текстовете бяха внесени от председателя на бюджетната комисия в НС Менда Стоянова на 1 ноември, малко преди края на работния ден. Премиерът Бойко Борисов обаче нареди на парламентарната група на ГЕРБ да не се гласува, докато те не минат през широк обществен дебат. Това не е първият случай, в който премиерът пряко се намесва в работата на депутатите. Според председателя на НС Цвета Караянчева обаче проблем няма - "това е просто чуване на всяка една тревога на българските граждани и реакцията, за да не се допусне нещо, което не би допаднало като политика на българските граждани". Менда Стоянова не е посочила мотиви за промените. Текстовете обаче коренно променят начина на определяне на обезщетенията за близки на загинал в катастрофа. Според проекта на Стоянова максималната сума, която те могат да получат, е 20 хил. лв. Тези пари ще се изплащат на съпрузи, деца и родители на починалия.
Захарта на едро най-евтина в Добрич, олиото - в Пловдив
В. Монитор
Захарта на едро най-евтина в Добрич, олиото - в Пловдив, сочат данните за миналата седмица на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ). Сладките кристали се продаваха в Добрич на едро за 95 ст. килото. Същата минимална цена е отчетена и в Плевен, обаче там максималната бе 1,10 лв., а в административния център на Южна Добруджа - само със стотинка над най-ниската. Под левче захар на едро се продаваше само в още в Силистра и Хасково. Олиото в Пловдив за периода на едро се търгуваше от 1,60 до 1,80 лв./л. Най-скъпо - между 1,85 и 2,40 лв. литърът вървеше по борсите в София и Стара Загора. В няколко града - Кърджали, Русе, Сливен и Смолян минималната цена на растителната мазнина е над 2 кинта за литър.
Превозвачи ще плащат 10 пъти повече заради толтаксата, цените на храните се вдигат с 5%
В. 24 часа
До 5% ще поскъпнат стоките, които хората купуват всеки ден или поне често, след въвеждането на толтаксите, изчислиха за “24 часа” превозвачи. Сметките са за бързооборотни стока като хляб, мляко, сирене, колбаси, месо, които се транспортират всеки ден. Влиянието на таксуването на база изминато разстояние за стоките, които човек купува рядко като бяла и черна техника, дрехи и други, ще е минимално. Три варианта за толтакса се предлагат - първият е 12 ст. на километър, вторият - 20 ст., и третият - 26 ст. Средно един камион, който извършва вътрешни превози в страната, изминава 100 000 км. Ако толсистемата се въведе за магистрали и за пътища първи, втори и трети клас, превозвач, чийто камион изминава 100 хил. км, ще плаща 12 хил. лв. на година. Това е близо 10 пъти повече от сегашната годишна винетка, която струва 1340 лв. в. При цена от 20 ст. на км годишното плащане е 20 000 лв.
Възраждането на “ЕлпромТроян”
В. Труд
През 2018 година Троян отбеляза своята 150-та годишнина като град. Историчиските извори говорят за пътя на император Траян, от където идва името на града, но Троян е изминал друг много по-важен път, пътя на индустриалните революции. Троян е извървял пътя на град характеризиращ се със занаятчииство, земеделие и търговия до лидер в Индустрия 4.0 в лицета на Елпром Троян. Тази година завода, символ на електротехническата промишленост в България и на балканите отбелязва своята 75-га годишнина. Троян е един от първите градове в страната, който започва да използва електроенергия. В края на 1926 г. с подкрепата на кооперация „Троянска Популярна банка”, градското читалище „Наука” и електроснабдителната кооперация „Слънце” група будни троянци основават Воден синдикат „Троян”. След тригодишна дейност и инвестиция от няколко милиона лева, голямата част от които взема на кредит, синдикатът е изпълнил мисията си – на 11 декември 1929 г. новопостроената електроцентрала започва работа и осветява Троян