Приходите на аутсорсинг сектора в България са достигнали 2,1 млрд. евро за миналата година, формирайки 4,8% от годишния брутен вътрешен продукт (БВП) на страната в сравнение с 4,2% през 2016 г. При запазване на този положителен тренд се очаква до 2021 г. приходите на сектора да се удвоят до 4 млрд. евро, а относителният му дял от БВП да достигне 7,9%.
Това обяви Ивайло Славов, председател на Българската аутсорсинг асоциация (БАА) и главен изпълнителен директор на Bulpros, на дискусията „Потенциалът на България в глобалната индустрия на изнесените услуги с висока добавена стойност“.
Той коментира данните от годишния доклад за развитието на индустрията и обясни, че резултатите на аутсорсинг индустрията за 2017 г. са по-добри от очакваните, като оперативните приходи са нараснали с 18,2% вместо прогнозираните в миналогодишното издание 13,5%.
Промяна в профила на компаниите
Годишният анализ е изготвен от SeeNews и включва данни за 477 български компании, занимаващи се с аутсорсинг на бизнес процеси (BPO) и ИТ аутсорсинг (ITO) през 2017 година. Съотношението между двете подразделения на изнесените услуги е почти изравнено, с лек превес на BPO от 51%.
„Както в глобален мащаб, така и в България, се наблюдава промяна в профила на търсените услуги. Много хора си представят, че аутсорсинг услугите се изчерпват до стандартен кол център, а всъщност това не е така. Данните от доклада показват, че само за 16% от компаниите в страната са в сферата на изнесените услуги това е основната им дейност, посочи Ивайло Славов и напомни, че бизнесът е прогнозируем. – В момента говорим много повече за споделени услуги, за бизнес процеси в областта на човешките ресурси, финансите, управлението на сгради, които се изнасят към аутсорсинг компании.“
Той заяви, че има нарастващ интерес към висококвалифициран труд и особено към услуги, свързани с информационни технологии – разработване на софтуер, поддръжка, системна интеграция. Подсекторът, който расте най-бързо, е при компании, предлагащи аутсорсинг на процеси, базирани на специфични знания и информация (KPO), като управление и анализ на бази данни, проучвания, обработка на информация.
Присъствие на пазара на труда
По данни на БАА аутсорсинг секторът формира 2,4% от работния пазар в България, като в него са заети повече от 67 300 души към края на 2017 г., като към 2021 г. броят им се очаква да превиши 79 хиляди.
Славов е на мнение, че най-важното като задача е как да се привлекат българите от чужбина, които са натрупали опит, и да се върнат в страната ни.
Принос в икономиката
Даните показват, че индустрията на изнесените услуги в България продължава да е сред водещите данъкоплатци с внесени данъци в размер на 15,5 млн. евро. През 2017 г. компаниите в сектора са платили 1,3% от всички данъци в икономиката.
Аутсорсинг секторът генерира 7,9% от всички разходи за заплати в икономиката през 2017 г., докато през предходната година този дял е бил 6,5%. Освен това индустрията на изнесените услуги дава 6,2% от всички разходи за социално осигуряване в националната икономика през годината, което е повишение в сравнение с дела от 5% през 2016 г.
През последните години аутсорсинг индустрията има силно национално присъствие. Най-големите хъбове за аутсорсинг услуги остават големите градове с университети, като се наблюдава тенденция за все по-голямо изнасяне на дейността извън столицата.
София, Пловдив и Варна са трите най-големи аутсорсинг центрове, като Велико Търново и Бургас също привличат все повече нови компании.
Над половината от компаниите (52%) в аутсорсинга в страната са с български собственици, като в компаниите с чуждестранно участие 53% от инвеститорите са от Великобритания, САЩ, Германия и Холандия. Сред чуждестранните клиенти на българските аутсорсинг компании доминират компании от Западна Европа, Великобритания и САЩ.
България като аутсорсинг дестинация
Доброто развитие на сектора у нас продължава да позиционира България като водеща глобална аутсорсинг дестинация. Страната ни се нарежда на първо място по атрактивност в Югоизточна Европа, на второ в Европа след Полша и на 15-о място в света според Global Services Location Index за 2017 г. на анализаторската компания A.T. Kearney.
преди 6 години Само където едното няма нищо общо с другото, освен че са IT. Или ти трябва ИТ, за да "преместиш" виртуално работното място. Като цяло в двата поста имаш не повече от 5% верни неща.Това, което ти убягва най-вече е как се променя света. Вече няма значение физическата ти локация, а уменията ти. И това е процес при които няма връщане назад. Кажи го глобализъм, кажи го че светът стана един голям град, както искаш го наричай, но това е тренда. Явно все още доста хора не го стопляте това - ти, имбератора, човека тикво-тромбон и т.н. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Преди много години, в периода 1996-2000г много хора мислеха, че ще станат милиардери на бърза ръка с подобна IT дейност и всичките пиха една студена вода след пукането на dotcom балона. Скоро и у нас ще настъпи подобно отрезвяване... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години май нещо не си в час ми се струва по темата . па да беше и прочел и целия материал ... значи , на брат ми жена му бачка по такъв модел в изнесен счетоводен отдел на американска фармацевтична компания . и идея ,преполагам , си нямаш какви са изискванията към работещите :))) и за какви пари иде реч ... на двама мои познати от търговията , децата им работят в такива центрове , на единия синът му се занимава с телекомуникационни услуги , на другия някакви ИТ решения дистанционно правеха . имам един познат , цъкаме вечер една игра понякога , той обслужваше дистанционно база данни на някакви американци към такава фирма :))) . пак да напиша , идея си нямаш какво се иска от хората и за какви пари иде реч :))) . и хората от белите държави предпочитат такива изнесени услуги в източноевропейски държави пред индийски такива или китайски по ред причини , които не са тема на тази статия ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Забележително! Нито една дума не беше вярна! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Българският аутсорсинг = един надут балон, който се ползва само с цел помпане цените на имотите, но нищо повече от това. Постоянна лъжлива информация се тиражира в медиите за големия брой заети уж в сектора и даже кол центровете и центровете за обслужване на клиенти от Западна Европа биват погрешно включвани в кюпа. И този балон ще се пукне като останалите и ще останат само излъганите надежди. И тия вицове за 67-те хиляди заети в сектора ще ги подмина с насмешка, защото в Силициевата долина няма толкова заети, та камо ли в София. отговор Сигнализирай за неуместен коментар