Моментът е благоприятен за отдаване на летище София на концесия. Това мнение изказа пред БНР анализаторът на Industry Watch Лъчезар Богданов.
„Видно е вече и от компании, които публично са заявили, че ще подадат оферти и ще участват, че всъщност има интерес и това е обяснимо по три основни причини”, посочи той.
Първата, според него е, че в цяла Европа, включително и в Източна Европа, “тече процес, който комерсиализира дейността по гражданската авиация – все повече се разчита на участие на частния сектор и съответно навлизат инвеститори, които създават нов вид бизнес в управлението на летищата”.
Втората причина, по думите на Лъчезар Богданов, е, че „софийско летище отбеляза много бурен растеж в последните няколко години – то на практика отвори града към голяма част от дестинации, които само допреди 4-5 години бяха труднодостъпни или достъпни няколко пъти седмично”.
“Сега имаме сериозна конкуренция. Разбира се, потенциалът вероятно още не е достигнат и това може би е стратегическото намерение на част от кандидатите – да развият летището по този начин”, смята анализаторът.
Като трета причина за интереса към столичния аеропорт, той посочи благоприятната макроикономическа среда в момента, свързана с ниските лихви.
Богданов обясни, че „бизнесите и компаниите, които искат да се разширяват чрез придобиване на възможност да управляват още едно летище и да направят нужните инвестиции, могат относително евтино да се финансират на финансовите пазари”.
“Тази достъпност до капитал позволява повече компании да се включат и, разбира се, да дадат по-благоприятни оферти“, убеден е той и потвърди, че интерес към София проявяват компании с опит в развитието на летищата, които управляват. "Последното десетилетие отчете доста сериозна промяна в начина, по който се управляват и стопанисват летищата. Нараства делът както на изцяло частните летища, така и на тези със смесена собственост. Почти половината летища в Европейския съюз всъщност са по някакъв начин с участието на частния сектор. Такива процедури оживиха много летища, които преди това не бяха особено добре развити.”
Анализаторът на Industry Watch напомни, че голяма част от ръста на въздушния трафик в Европа се дължи на нискотарифните авиокомпании.
“Трябва да приемем, че се променя изобщо моделът на този вид услуга и това предполага изключителна активност в управлението на летищните оператори, така че непрекъснато да се поддържа интереса и да се разкриват и развиват нови и нови дестинации. Конкуренцията е изключително силна. Всъщност има състезание за дестинации“, коментира експертът и заяви, че летище София трудно може да бъде, само по себе си, гигантски хъб за далечни дестинации, но може да осигурява връзка с такива хъбове, като например летището в Истанбул.”
Според Богданов нарастването на платежоспособността на българите и позиционирането на София като бизнес и туристическа дестинация са предпоставка за нарастването на броя пътници, които преминават през летището.