IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Британци планират сериозни инвестиции в Летище София

Най-големият британски летищен оператор смята, че столичният аеропорт не трябва да е сателит на Истанбул, иска да го развие като център на Балканите

15:00 | 03.10.18 г. 4
<p>
	<em>Снимка: Олег Попов, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Над 600 млн. евро планира да инвестира най-големият британски летищен оператор Manchester Airports Group (MAG), ако бъде избран за концесионер на Летище София. По този начин кандидат концесионерът потвърди намеренията си да участва в тръжната процедура, чието начало беше дадено от българското правителство на 5 юли 2018 г.

„Летище София е интересна възможност и ние ще участваме за дълъг период от време, като допринесем не само за развитието на летището, но и на целия град“, заяви Чарли Корниш, главен изпълнителен директор на MAG. – Планираме да инвестираме в технологии и инфраструктура с повече възможности за пътниците, за да се подобри тяхното преживяване.“

Корниш е на мнение, че Летище София не трябва да бъде сателитно на Истанбул или която и да е друга аерогара, а трябва да се превърне в летищен център на Балканите.

„Разглеждаме плановете за концесия в дългосрочна перспектива, Летище София ще има нужда от нов терминал в близките години“, посочи Корниш.

По думите му търговските условия на концесията  са подобни на тези, които съществуват по света. Корниш напомни, че софийското летище се конкурира с тези на Балканите и Турция и обяви: "Тук ще сме за дълго време  и поемаме отговорността  да сме стабилен летищен оператор. Искаме да разширим Летище София до глобален мащаб като работим с локални партньори“.

Андрю Харисън, главен изпълнителен директор на летищните услуги на MAG, съобщи за предстояща среща с българския бизнес още днес следобед, за да се информират от тях какви са вижданията им за промени на Летище София.

Според него силните позиции на софийската летищна система са, че тя е близо до Близкия Изток и Азия. Той смята, че е важно да се развие потенциалът на Летище София, за да има добавена стойност в региона. Предимството на летището според него е София, която като столица отговаря за основната търговска дейност и туризма на страната.

Андрю Харисън подчерта, че MAG няма други интереси  като концесионер в региона и затова няма конфликт на интереси и заяви, че с концесията софийското летище ще се свърже с повече европейски столици.

“MAG разбира важността общностите около районите на нашите летища да могат да се развиват, без това да става за сметка на увеличаване на въздействието върху околната среда. Ние вярваме, че когато летищата на MAG просперират, общностите около тях също просперират. Ние сме фокусирали нашите международни дейности за развитие към летище София, което може да стане „перла в нашата корона“ и нашата най-значима досега инвестиция в друга държава”, добави главният изпълнителен директор  на MAG.

Според него концесията на столичната аерогара ще привлече сериозен инвеститорски интерес и коментира, че очаква конкурентни оферти от Турция, Франция и Германия, но не назова конкретни оператори.

Той обяви, че офертата на MAG ще бъде подкрепена от китайския строителен гигант Bеijing Construction Engineering Groop (BCEG), който вече е партньор на MAG по строителен проект в Манчестър  – Airport City UK, един от най-значителните примери за сътрудничество с Китай в областта на инфраструктурното развитие. 

BCEG има сериозно портфолио от завършени проекти в авиационния сектор. Досега  групата е изпълнила и предала повече от 1 милион квадратни метра нови площи за терминали, 15 големи карго/технически  хангара и стотици километри писти, пътеки за рулиране и перони. В момента BCEG изгражда един от най-големите авиационни строителни проекти в света – Пекинското международно летище Даксинг.

Ксинг Ян, управляващ директор на BCEG, потвърди, че приносът освен с китайски инвестиции ще е с експертиза като основен доставчик. Той обясни, че разглежда предложението  за участие в процедурата за Летище София  като продължение на меморандума за разбирателство между Китай и България и като част от от Инициативата „Един пояс, един път“.

„Проектът представлява истинска възможност за нас да проучваме и за в бъдеще съвместни инфраструктурни възможности“, каза Ксинг Ян.

Investor.bg напомня, че задължение на концесионера е да инвестира минимум 600 млн. евро в инфраструктурата на летището за 35-годишния период на концесията, както и да гарантира плащания към държавата от 550 млн. лева при поемане на управлението на летището.

В момента Manchester Airports Group притежава и управлява три летища - Манчестър, Лондон Стенстед и Ийст Мидландс, които обслужват 60 милиона пътници годишно, до над 270 дестинации чрез 70 авиолинии.

Компанията е публично-частна, управлявана от акционерите си - местната власт на Манчестър и австралийския пенсионен фонд Industry Fund Management (IFM) с 35,5% дял в MAG. IFM има дялове в 16 летища в Австралия и Европа, сред които и аеропорта във Виена.

Този тип собственост гарантира, че в основата на растежа на компанията е способността ѝ да балансира търговските приоритети на летищата с ангажимента си да работи в тясно сътрудничество с местните общности  около всеки обект. По този начин се гарантира, че те ще имат ползи от гледна точка на инвестиции и създаване на работни места, а и ще бъде гарантирано опазването на околната среда.

Офертите за концесия на Летище София се очаква да бъдат получени до 22 октомври 2018 г.  Прогнозната ѝ стойност е 3,898 млрд. eвpo бeз ДДC, или нaд 7,6 млрд. лева. В концесионните книжа е включено изискването за строителство на Терминал 3. Гoдишното възнaгpaждeние е в paзмep на минимум 15 млн. лeвa бeз ДДC или 10% oт oбщия paзмep нa oбщитe пpиxoди oт вcичĸи дeйнocти.

Правителството постави високи изисквания към бъдещия концесионер. Той трябва дa oпepиpa пoнe eднo мeждyнapoднo лeтищe c над 10 млн. пътници гoдишнo, дa имa aĸтиви c нeтнa cтoйнocт зa пocлeднитe тpи гoдини oт минимyм 200 млн. eвpo, ĸaĸтo и да притежава oпит във финaнcиpaнeто нa пoнe eдин инфpacтpyĸтypeн пpoeĸт зa нaд 400 млн. eвpo.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:43 | 08.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

4
rate up comment 3 rate down comment 1
Toranaga
преди 6 години
"MAG разбира важността общностите около районите на нашите летища да могат да се развиват, без това да става за сметка на увеличаване на въздействието върху околната среда. "Е какк ще стане - този е типичен англосаксонски лъжец ... Как повече траспорт без въздействие на околоната среда??? Премахва законите на Нютон??
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 2 rate down comment 1
Toranaga
преди 6 години
абсолютно сългасен - само който не е ходил в Англия "може " да им повярва. Аз предпочитам оператор от Сингапур, Япония или Виетнам. Говоря от опит..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 1
Toranaga
преди 6 години
абсолютно сългасен - само който не е ходил в Англия "може " да им повярва. Аз предпочитам оператор от Сингапур, Япония или Виетнам. Говоря от опит..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 8 rate down comment 3
vezna
преди 6 години
Като почнат да се изхвърлят с гръмки обещания "летище София - център на Балканите" и става доста нелепо, предвид сериозния кандидат. За концесията трябва да се говори с цифри и факти, а не с излишен популизъм. И все пак, който и да стане концесионер, със сигурност ще управлява много по-добре летището, отколкото червените номенклатури в лицето на "държавата".
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още