След посещението на премиера Бойко Борисов в САЩ стана ясно, че в крайна сметка изборът ще бъде между нови Ф-16 и "Грипен". Вече имаме доста добро предложение от Съединените щати за нов самолет Ф-16, а предложението от Швеция вярвам, че днес ще бъде потвърдено и то с добра оферта.
Това прогнозира по БНР бившият служебен министър на отбраната Велизар Шаламанов часове преди да изтече крайният срок за подаване на оферти за нови изтребители за военновъздушните сили на Българската армия.
Очакванията са предложенията да бъдат отворени още днес.
До две седмици комисия от Министерството на отбраната трябва да направи оценка на предложенията и да подреди кандидатите. Одобреният инвестиционен разход предвижда придобиване на 16 самолети за 1,8 милиарда лева на разсрочено плащане за 10 години.
“България вече на три пъти е била пред придобиване на нов боен самолет. Успешен опит означава да имаме договор преди срещата на върха по случай 70-годишнината на НАТО. Предполагам всички си дават сметка, че важността на това решение означава, че то ще бъде взето от премиера. Всички комисии и процедури досега са само за да подготвят опции. Това е решение, което обвързва България за следващите 40-50 години с една или друга страна по отношение на българската авиация“, посочи Шаламанов.
Той припомни, че министърът на отбраната и ВВС нееднократно са се обявявали в подкрепа на новопроизведени изтребители, но въпреки това запитвания са отправени и за самолети втора ръка.
„Министър Каракачанов каза, че ако до края на годината няма договор по един от трите големи проекти, той става, сдава и се уволнява, така че премиерът има и още едно предизвикателство – да мисли за заместник на господин Каракачанов, който всъщност трябва да подготви вариантите за решение на премиера в началото на следващата година. Невъзможно е да има договор до края на годината. По този въпрос няма две мнения сред експертната общност“, категоричен е бившият служебен министър на отбраната
По думите му след закупуването на нов изтребител предстои в кратко време и неговата интеграция в нашите въоръжени сили.
“Не бива да се бави и подготовката на 16 до 24 пилоти, която трябва да започне веднага, след като бъде избран новият самолет”, посочи Шаламанов и поясни, че е от изключителна важност и решението дали това ще бъдат млади кадри, или стари асове на МиГ.