Недостигът на средства по задължителната полица „Гражданска отговорност“ ще бъде в диапазона между 800 млн. лв. и 1,3 млрд. лв. Това изчисляват от Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ). Обезщетенията надминават приходите, които застрахователите имат по тази застраховка, коментира в ефира на Нова телевизия главният секретар на АБЗ Нина Колчакова.
Този по-голям недостиг се очертава заради решение на Върховния касационен съд (ВКС), разширило кръга на хора, които могат да търсят обезщетение при загинал на пътя.
"Досега се плащаше на най-близкия кръг роднини – съпрузи и деца, а сега обезщетение може да търсят братя и сестри, баби и дядовци, внуци и всеки, който може да докаже емоционална връзка със загиналия човек. Досега се плащаше на до 2,5 лица, а сега мисля, че ще станат между 2,5 до 4,5 лица. Дупката ще стане между 800 млн. и 1,3 млрд. лева", изчисли Колчакова.
Данните за сегашния недостиг на средства са описани и в доклад на Комисията за финансов надзор (КФН), като там се посочва, че има „дупка“ от 60 млн. лв. към края на миналата година.
"Парите за изплащането на тези обезщетения са от други застраховки, които са по-печеливши“, обясни Колчакова. Според нея ако има такъв недостиг пътищата са два – увеличаване на цената на „Гражданската отговорност” или ограничаване на сумите на обезщетения, които се изплащат. Стойност от 800 лв. на задължителната полица обаче е непостижимо, уточни експертът.
По думите ѝ през последните 5 години има 3 хил. души, загинали по пътищата у нас.
Относно цитираните данни от премиера Бойко Борисов, че 42% от катастрофите в Румъния (настъпили застрахователни събития), са с коли с български табели, Колчакова обясни, че действително в северната ни съседка циркулират много автомобили с българска регистрация, които са собственост на румънци.
„Те задържат българските табели на автомобилите, които купуват от нас, заради по-ниската цена на „Гражданската отговорност”, но и заради различни екологични такси. Карат така не само в Румъния, но и в Италия. Изключително много са щетите по „Гражданска отговорност” от случаи в Италия, извършени от румънци с коли с български регистрационни табели”, обясни експертът.
преди 6 години Ми не. Просто трябва причинителите на ПТП да плащат повече.А между другото, печалбата на застрахователите за миналата година е от порядъка на 80 млн. лева. Ако вдигнат цените на ГО, ще паднат ли цените на другите застраховки? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Ами то това е въпроса, защо цената на ГО е толкова евтина при условие че пазарът е отворен и се покриват щети и в ЕС. Вярно е, че нашите застрахователи са по-ефективни от тези на запад, защото с по-малко средства покриват пак същите щети, но не е ли време по-скоро да се ограничи обхвата на ГО в чужбина? Например зелената карта да покрива не повече от 15 дни в годината в чужбина, колкото да отиде човек на почивка. Ако човек работи в чужбина и седи повече от 15 дни, да трябва да си направи ГО там, а не от тук. Може да се регулира въпроса, който реално се получава от тарикатите работещи в чужбина и правещи ГО тук. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години По спомени средната цена на ГО в Австрия и Франция е около 800 ЛЕВА, при средна заплата над 4000 ЛЕВА. отговор Сигнализирай за неуместен коментар