До края на годината ще се открият процедурите за всички големи проекти на Националната компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ), съобщи по БНР Мария Чакърова, директор „Стратегическо развитие и инвестиционни проекти“ в компанията.
"Става въпрос за финансирането на два големи проекта по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ и за четири други по Механизма за свързана Европа. Те са на обща стойност над 1млрд. лева и са по направлението сръбска граница - турска граница и от Пловдив до Бургас", каза експертът.
Според сложността и броя на офертите изпълнители ще се избират в период между три и четири месеца.
„В зависимост от спецификата на обществените поръчки, съотношението между цена и техническа оферта е различно. В някои от поръчките е много по-важно да изискаш качество на изпълнението и опит на изпълнителите, в други цената е водеща“, посочи Чакърова.
Тя подчерта, че изборът на изпълнители за най-големите инфраструктурни проекти е най-важният приоритет на НКЖИ за годината.
“Разчита се на компании с опит. Има интерес и от международни консорциуми, каза Чакърова. – Целта на проектите е скоростта на движение да се повиши до 160 км/ч, както и да се въведе система за автоматизирано управление на влаковата работа.”
Тази година НКЖИ е предвидила да инвестира и повече от 4 млн. лв. в преустройството на възлови гари. Финансират се обекти извън основната мрежа, както и такива, които няма да получат европейски пари като Змейово - Тулово и Реброво - Своге.
След ремонта на Централната гара на София, както и на тези в Пазарджик и Бургас, още три ключови ЖП гари ще бъдат модернизирани с евросредства – Подуяне, Казичене и Искър. Стойността на проекта е 7,4 млн. лв., от тях безвъзмездната помощ е 3,6 млн. лв. Трябва да се избере изпълнител, крайният срок за оферти е 23 август. Строителството ще започне догодина и ще приключи през 2020 г.
„Чрез гарите се стремим на осигурим комфорт и надеждност на пътуването“, увери Мария Чакърова. Тя допълни, че ще има топли, климатизирани чакални, помещения за майки с деца, магазини, заведения за хранене. Хората в неравностойно положение и трудноподвижните ще имат достъп до всяко място на гарите.
Ще се открият и процедури за други три гари – Карнобат, Нова и Стара Загора. Срокът за тях е 2021-2022 г., добави Мария Чакърова.
Тя напомни, че за финансирането се използва съчетаването на няколко финансови инструменти.
преди 6 години Развитието на ЖП инфраструктурата е много умен ход. За съжаление, целта ще е просто да се похарчат едни пари, а не да се донесе истински резултат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Ще остане един град смехономика, останалото деградиращо ромско гето, разпадаща се мизерия и боклукчарник, ама през него ще препускат влакове със 160 км/ч. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Ромите и последните останали заблудени, които ще ги ползват нямат търпение. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години не бъди наивен; целта е да се усвоят едни пари. Какъв ще е ефекта върху икономиката ни не ми ясно. Поредното пилеене на пари, 1 млрд лв, защото някой така измислил. Без никаква мисъл. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години За да се движат влаковете с 160 км са необходими, но не достатъчни, следните фактори:1. Релсов път, който да може да понесе подобна скорост. Изправяне на някои завои, укрепване на свлачища...2. Влакове, които могат да развиват подобна скорост.Да не окаже, че ще оправят релсите, а пък после да няма влакове, които да развиват толкова :)ПП От гледна точка на сигурността е по-добре да се запази сегашната ситуция, да си се движат с 30-40, така поне щетите от камъните коите мятат сиганетата са относително по-малки, отколкото ако се движи със 160 влакът :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар