Ръстът в приходите на хотелиерите в България през юни не се отнася за традиционната морска почивка, а на културно-познавателния туризъм в градска среда. Това заяви Константин Занков от Института за анализи и оценки в туризма по Bloomberg TV Bulgaria.
Увеличението на приходите от туризъм за юни е станало възможно поради зачестилите полети на нискбюджетните авиокомпании към Българи заради европредседателството и се формира от работата на градските, балнео, спа и уелнес хотелите.
"Морските хотелиери дори отбелязаха спадове заради дъждовното време и отлагане на решението от туристите до последния момент. Дори зачестилите полети на чужденците до Варна и Бургас с нискобюджетни линии са с цел съчетание на различни форми на туризъм, а не привлечени от традиционната морска почивка”, отбеляза той.
Икономистът прогнозира летният туристически сезон да завърши с традиционен ръст от между 5 и 7%. У нас имаме проблем със средната годишна заетост и липсата на устойчивост в туристическите услуги, каза още Занков.
"Имаме силно изразени месеци с пълни хотели и високи цени, а след 5-6 септември няма никой по морето. За да има добра ефективност, рентабилност, възвръщаемост на инвестицията, е необходимо да се уплътняват местата за настаняване, да не се притесняваме да поддържаме едни добри цени, когато качеството е добро, да има дълъг сезон”, каза експертът.
Отчетената от НСИ под 50 % заетост на легловата база през юни е негативен резултат, посочи Занков и обясни по-добрата заетост при 4 и 5 звездните хотели с ранните резервации при по-добри цени. И с българските резервации, направени още от Коледа и Нова година. Цените на добрите 4 и 5 звездни хотели са доста високи за българите, коментира още гостът – в момента за август цените в тях на база "ол инклузив" варират от 300 до 600 лв. за една нощувка.
Българите вече почиват по-често (неколкократно) и за кратък престой. Около 6 септември, по време на националния празник родните туристи също резервират настаняване в по-висококатегорийни хотели.
По повод увеличените приходи за юни на хотелиерите и оставащите ниски възнаграждения в бранша икономистът посочи, че да се увеличава възнаграждението за кадрите е важно, от друга страна те получават много други привилегии – изхранване, настаняване, транспорт, на места и обучение.
Повишаването на възнаграждението е проблем, но той се дължи и на ефективността на самия бизнес. Ден година храни е принцип, който не може да се приложи в българския туристически бизнес, за да имаме по-дълъг сезон е необходимо високо качество, защото пътешественикът получава от заетите в бранша не просто нощувка, а едно цялостно преживяване.