19 компании – от всички големи български строителни компании, до фирми от Китай, Турция, Гърция, Италия, Испания и Португалия, се състезават за спечелването на най-големия железопътен търг у нас. Той се оценявана около 1 милиард лева и касае модернизацията на отсечката между Елин Пелин и Костенец, като е финансиран с европейски средства.
Над 50-килметровата отсечка с много тунели, мостове и виадукти е част от линията София – Пловдив, а ремонтът му се финансира по програма "Транспорт". Търгът бе обявен през лятото на миналата година, но редица обжалвания забавиха процедурата.
"Големият брой предложения показва още веднъж, че процедурата се провежда по възможно най-прозрачния начин и при голяма конкуренция", заяви заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Велик Занчев по време на отварянето на офертите, което се проведе в Национална компания „Железопътна инфраструктура“.
„Инвестицията, която правим в този участък, е над 1 млрд. лева и това е най-мащабният жп проект в този програмен период на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“, посочи Занчев.
По думите му заради обжалвания, продължили десет месеца, проектът е поставен под риск и по тази причина ще бъдат предприети мерки за ускоряване на работата на комисиите и на фирмите изпълнители.
Зам.-министърът на транспорта коментира, че обжалванията от фирми, които нямат сериозен правен интерес, заплашват стратегически за страната проекти и водят до загуба на европейско финансиране.
„МТИТС и НКЖИ многократно са давали предложения за конкретни изменения в Закона за обществените поръчки, с които да се спре обжалването от недобросъвестни фирми“, уточни Велик Занчев и обясни, че част от направените предложения вече са залегнали в последните изменения на закона.
„Съгласно новия Закон за обществените поръчки, компаниите вече имат задължение да доказват правен интерес при обжалване на конкретен проект и мярка „временно спиране“ се налага чак след образуване на производство от Комисията за защита на конкуренцията“, посочи зам.-транспортният министър.
Занчев напомни, че досега фирми с капитал от 0 лв. са имали възможност да обжалват търгове за милиони и законът задължаваше процедурата да бъде спряна в момента, в който постъпи жалба в КЗК.
Модернизацията на този участък е най-мащабният инфраструктурен проект за сегашния програмен период и се финансира от оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура". Стойността общо е около 1,2 млрд. лева за проектиране, строителство, надзор, отчетност и публичност. От тях безвъзмездната помощ възлиза на 923 млн. лв.
Предвижда се модернизация и реконструкция на 51 км линии и 5 ж.п. гари. Линията ще преминава през тежък терен по източната част на Средна гора с 13 тунела с обща дължина 20 км, също така и 2 виадукта с обща дължина от около 3 км, както и 23 моста. Според специалистите това е и причината за високата цена.
Строителството е разделено на три участъка. Предвижда се премахване на всички пресичания на едно ниво между железопътния транспорт и автомобилното движение, за да се осигури максимална безопасност. Ще бъдат постигнати проектни скорости от 160 км/ч за пътническите влакове и 120 км/ч за товарните, като ще се изградят над 20 км тунели, най-дългият от които е близо 7 км. Предвидено е още строителството на над 23 мостове и виадукти с обща дължина на съоръженията приблизително 3 км
Предвижда се и изграждането на най-дългия тунел в страната – при Вакарелските възвишения, с дължина 6680 метра. Той ще е еднопътен, с две тръби за всяка от посоките.