Българските консуматорски навици при шоколада са сходни с тези на европейците, разликата е в самата консумация, тя е много по-малка. Освен това българските потребители предпочитат местните марки, свързани емоционално с детството им. Шоколадът, който се консумира у нас, е между 2,5 и 3 кг годишно (средно на човек), според статистиката на производителите. Това е далеч по-малко от консумираното количество в Европа и доста след данните за най-големия консуматор на шоколад – Великобритания, коментира изпълнителният директор на "Монделийз България" Светла Лесова в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.
Тя отрече съществуването на двоен стандарт на продуктите за различните европейски пазари, като уточни, че единствено вкусовите предпочитания на един регионален пазар определят количеството на вложените съставки, при идентична рецепта.
Светла Лесова разграничи още вкусовите навици според възрастта на хората: вкусът към сладкото се изменя и потребителите над 40 години започват да търсят все повече черния шоколад, а до тази възраст предпочитат млечния.
„Здравословният сегмент е този, който най-бързо се развива в световен мащаб и в България. Все повече младите хора имат осъзнатост какво консумират и доколко е здравословно. Следим отблизо този тренд, доколкото всяка компания в бранша следи тази тенденция и се опитваме да я адресираме. Вкусовете и съставките на продукта се предопределят от характеристиките на производството”, обясни Лесова по повод наличието на мазнини и хидрогенизирани мазнини в шоколадите.
Тя разкри, че за да бъде една шоколадова маса слепена в блокче, трябва да има определено количество мазнина.
“Със сигурност всички наши продукти са съобразени със здравето на потребителите и със законодателството – местното и европейското. Не бихме могли да се притесняваме за съдържанието на продуктите си. Двоен стандарт в съдържанието на определени стоки в Източна и Западна Европа, както се популяризира в момента понятието, не е наличен. В международните компании се гледа на Европа като на един цял пазар. Няма разлика в рецептата на продукта, единствено вкусовите предпочитания на региона определят от коя съставка какво количество да се вложи“, категорична е Лесова.
Мениджърът на "Монделийз България" посочи, че експертите на производителя на шоколад са забелязали готовността на българския потребител да опитва продукти с нови вкусове, макар и от по-висок ценови сегмент.
“Но качествена храна има на всякакви ценови нива, то не определя цената ѝ", допълни тя. "Цената зависи по-скоро от използването на иновативни технологии.”
Лесова определи като изключително важна социалната отговорност на големите корпорации. Стойностното производство и качествените източници на суровините стоят в центъра на вниманието на изпълнителния директор на българското дружество на "Монделийз".
“Ценностите на една компания, отношението ѝ към различни обществено значими проблеми привличат младите хора да работят в нея и ги мотивират, се вижда от интервютата с кандидати за работа”, убедена е тя.
„Плюсовете да работиш в голяма корпорация са огромни, защото учиш много. Учиш как се прави голям бизнес. Въпреки ограниченията, които корпорацията ти налага като организация, е сладко да имаш такава работа. От друга страна, липсва индивидуалната предприемчивост”, коментира Светла Лесова работата си в компанията.
Тя поясни, че днес в българското дружество на "Монделийз" работят 200 души, а в производствената база на завода още 500.
„Когато си малък като страна, съответно твоят бизнес също е много ограничен в рамките на тази страна и начинът да бъдеш забелязан е да бъдеш успешен", каза тя. Голяма част от българските топ таланти, работили в компанията, продължават напред в своята кариера – в други страни, оглавяват регионални или глобални позиции, показват наблюденията на мениджъра.
Още за отговорностите на мениджъра – вижте видео материала