Възложителите на обществени поръчки ще публикуват всички договори с подизпълнители, а допълнителните споразумения към контрактите ще са публични и оповестени в Регистъра на обществените поръчки. Търговете по Закона за обществените поръчки (ЗОП) ще минават през централизирана електронна платформа. Това реши правителството, което одобри проект за изменение на ЗОП, съобщи пресцентърът на Министерски съвет.
Поетапно ще се премине към изцяло електронно възлагане, централизирана електронна платформа, която ще обхваща целия процес, и разплащане с електронни фактури.
Платформата ще е задължителна за всички възложители. Допусната е възможност само централните органи да използват свои платформи, които трябва да са свързани с националната.
Предлага се повишаване на стойностните прагове в съответствие с новите регламенти на ЕК от декември 2017 г. – средно с около 5 на сто за доставки и стандартни услуги. Предвидено е по-значително увеличение на праговете за строителство, за социални и други специфични услуги с мотива доближаване до съответните европейски стойности.
Предложено е прецизиране на кръга на лицата, които са задължени да декларират т. нар. лични обстоятелства при участие в поръчки. Това са законните и упълномощени представители на стопанския субект и членовете на неговите ръководни органи. Когато в тези органи членуват юридически лица, обстоятелствата ще се декларират само от физическите лица, които ги представляват.
Променени са разпоредби, които уреждат замяна или включване на подизпълнител. Предвидена е санкция за неправомерна замяна на изпълнител или подизпълнител с цел дисциплиниращ ефект спрямо страните по договора.
В законопроекта са предложени промени във функциите на Агенцията по обществени поръчки (АОП), свързани главно с предварителния контрол и сътрудничеството с други контролни органи.
Ще има нови санкции за необхванати към момента нарушения, както и наказание за нарушения, извършени повторно.
В мотивите към промените се казва, че очакваните ефекти от промените са подобряване на системата на обществените поръчки и оптимизиране на работата на държавните институции.