При извършваните от НАП контролни производства е установено, че процентът на укрития оборот в обекти, в които се използват софтуери за управление на продажбите, се движи в рамките на 30-70%. Зачестяват също така и случаите на използване от страна на задължените лица на различни способи за манипулиране на информацията, създавана от софтуерите, включително и нейното изтриване от устройствата, с които работи софтуера.
Целта на промените в наредбата е да се въведат изисквания към софтуерите за управление на продажбите в търговските обекти и да се предотврати възможността за укриване на обороти от продажби в търговски обекти, посредством вградена в софтуера функционалност.
Понякога тази информация се съхранява на отдалечен сървър или в компютърен „облак“, като при извършване на проверка задължените лица твърдят, че нямат достъп до нея и не могат да я предоставят на органите по приходите.
Целта на промените в наредбата е да се въведат изисквания към софтуерите за управление на продажбите в търговските обекти и да се предотврати възможността за укриване на обороти от продажби в търговски обекти, посредством вградена в софтуера функционалност.
Въвеждат се и изисквания за производители/разпространители и потребители на софтуери за управление на продажбите в търговски обекти. Те ще бъдат задължени да декларират по електронен път пред НАП, че софтуерът отговаря на наредбата и ще попълват специална декларация. Измененията ще засегнат задължените лица, използващи софтуери за управление на продажбите в собствени или наети търговски обекти. Съгласно данните от информационна система „Фискални устройства с дистанционна връзка“ към момента са регистрирани 43 хил. фискални принтери в 20 331 търговски обекти.
Според разчетите на НАП средната цена за привеждане на използваните към настоящия момент софтуери за управление на продажбите в търговските обекти в съответствие с нормативните изисквания е 120 лв. на работно място. Тази средна цена е изчислена на база направено проучване сред производители на софтуери за управление на продажби, които са запознати с предлаганите промени в нормативната база и са направили разчети за разходите си и за очакваната цена на новия софтуер. Очаква се средната цена за подмяна на един фискален принтер да бъде 275 лв.
От МФ изчисляват, че разходите на търговците за подмяна на използваните фискални принтери ще са в размер на 11,8 млн. лв. общо. (43 хил. бр. фискални принтери по 275 лв.).
Разходите за привеждане на използваните в търговските обекти софтуери в съответствие с нормативните изисквания са: - за работно място – 120 лв./място или общо 5,1 млн. лв. за всички работни места в търговски обекти, в които се използва софтуер за управление на продажбите; за търговски обект – 240 лв./обект, при средно 2 работни места в обект; - за едно задължено лице - 480 лв., при средно два обекта на едно лице.
Разходите за едно лице, стопанисващо средно два обекта, всеки от тях със средно по две работни места, се очаква да бъдат в размер на 1 580 лв. (480 лв. за софтуера и 1 100 лв. за 4 бр. фискални устройства). Следва да се отбележи, че горните разчети са направени за най-голямата група потребители на софтуери за управление на продажбите в търговски обекти - малки и средни предприятия, използващи произведени от български производители софтуери за търговски обекти, които не са част от сложни ERP-системи. ERP-системите се използват от ограничен кръг лица, предимно големи предприятия, настройват се индивидуално съобразно дейността на конкретния ползвател, и за поддръжката им се сключват договори с производителя/разпространителя, уточняват от МФ.
Търговците ще бъдат задължени да подават данни към НАП на всеки 5 минути. Няма да може да се издават служебни бонове при извършване на продажба и за направени клиентски поръчки
преди 6 години Целта на цялата гимнастика е увеличаване на административния тормоз над дребния и средния бизнес! Да попитам "умниците" от МФ, ако продажбата не се маркира изобщо или се издаде касова бележка от кочан, който после изчезне...? отговор Сигнализирай за неуместен коментар