Министерството на околната среда и водите предлага нови по-високи екотакси за по-старите автомобили. Според Христо Христов, който е председател на Асоциацията на вносителите на автомобили, тези пари няма да влязат в хазната.
„От самото създаване на т.нар. продуктова такса, тя се събира само от частни фирми”, поясни Христов. По думите му министър Нено Димов лобира за интересите именно на тези фирми, които – макар и лицензирани – имат много по-големи приходи от таксите, отколкото показват изчисленията, посочи Христов по bTV. Той съветва премиера и Министерския съвет да се запознаят колко взимат частните фирми и колко взима държавата. – За миналата година частните фирми са събрали над 400 млн. за частните фирми, а държавата е събрала 3 млн. лева.”
Според Антон Пейчев, експерт от „Управление на отпадъците и почвите” към МОСВ”, по-високата продуктова такса трябва да обезпечи разходите по рециклиране на даден автомобил.
„Рециклирането е безплатно за този, който предава автомобила – за него не трябва да струва пари да предаде автомобила за рециклиране”, каза Пейчев. – За съжаление продължава да стои едно недоразбиране какво представлява продуктовата такса. Постъпвайки един автомобил на територията на България – нов или втора употреба, той постъпва на пазара за първи път, той идва тук и тук ще се превърне в отпадък.”.
Според Христов тази екотакса трябва да се плаща от съответния производител, а не от отделните граждани.