В Европа и цял свят има здравен или социален туризъм, но България е извън така наречените туристопотоци. Дебатите за туризма трябва да се водят на теми, които са свързани с дългосрочност, стратегии и приоритети на 50, 60, 70 български общини, които разполагат с проучени минерални води, каквито липсват в 50% до 70% от страните в ЕС.
Това коментира доц. Йордан Йорданов, зам.-председател на управителния съвет на „Сдружение Туризъм“, в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.
„За да се акцентира на темата за здравен туризъм у нас, първо трябва да се промени начина на мислене на хората, които взимат важните решения и второ, да се промени начинът на действие“, смята експертът.
Йорданов даде за пример отделянето на много внимание например на проблемите с шума, което е епизодичен проблем, вместо да се насочат усилията към общините, които разполагат с проучени минерални води, липсващи в голяма част от европейските страни.
„България обаче остава на заден план като дестинация за хората с увреждания“, посочи той.
Йорданов е на мнение, че България има нужда от нови и големи инвестиции във вътрешността на страната, като се работи по теми, свързани с целогодишен туризъм.
„Публиката, към която трябва да се обърнем, са пенсионерите на Европа и може би децата със сериозни здравни проблеми“, препоръча той.
Според него България има нужда да изпраща послания към конкретни групи и за пример даде нашите военни санаториуми, които могат да се възстановят чрез частно-публично партньорство и да приемат отново скандинавските пенсионери, както преди 40 години.
Относно дигитализацията в туризма Йорданов коментира, че сме на етап, в който желаем да се развиваме по отношение достъпността и осигуряване на коректна информация на всички потребители.
„Хубаво е, че България се придържа към тази световна тенденция", смята той, но според него пътят ще е дълъг, докато се премине през всички зони, обекти, артефакти, които трябва да бъдат пуснати в дигиталното пространство. "Другият проблем е лошата инфраструктура на пътищата в страната ни, което отново говори за липсата на съвместни политики, с които да отстраним основните си проблеми. Трябва да създадем атракции, да изградим културни местности около големите курорти, а не около големите градове.“
Йордан Йорданов риторично попита защо България да не се превърне в целогодишна дестинация за здравен, винен, културен, екстремен, екологичен, а защо не и селски туризъм.
Той е категоричен, че „все още институционалното разминаване на ниво министерства, ведомства, политики, регионални общности ни кара да мислим на парче и е много тъжно, че тази съвместимост липсва".
Йорданов препоръчва да бъдат канени големи туроператори и инвеститори и страната да се насочи към всички социални групи и културни слоеве. Големи чуждестранни инвеститори обаче не искат да влагат много у нас поради проблемите в туристическия ни бранш, обобщи експертът.
Вижте повече във видео материала