В отговор на изискванията от Брюксел и амбициите на премиера Бойко Борисов за въвеждане на електронно управление, Агенция „Митници“ (АМ) стартира проект за надграждане на основните системи на ведомството за предоставяне на данни и услуги към външни системи – БИМИС 2020. Стойността на проекта е 12,27 млн. лв. и се финансира изцяло по оперативна програма „Добро управление“. Това стана ясно по време на представянето на проекта пред държавни учреждения, представители на бизнеса и икономически оператори.
Основната цел е да бъде подобрено административното обслужване на бизнеса и гражданите и поетапното изпълнение на поетите ангажименти за прилагане на европейското законодателство и инициатива за създаване на безкнижна среда и напълно електронни митници.
Според прогнозите през октомври, когато трябва да приключи проектът, времето за обслужване на фирми и физически лица ще намалее до 10%, а преминаването на стоки през границите и освобождаването на стоки също ще бъде значително облекчено.
„Очакванията на хората към качеството на работата на АМ, както и задълженията, произтичащи от членството ни в ЕС, изискват непрекъсната модернизация на работните процеси и предоставяне на услуги, отговарящи на най-новите условия за електронизация и автоматизация“, коментира Кольо Колев, началник на отдел „Планиране, развитие и експлоатация на митнически информационни системи“.
митници
Проектът е изключително мащабен и обхваща абсолютно всички митнически системи за внос, износ и транзитно преминаване на стоки през България. Софтуерната поддръжка ще се извършва както от Агенция „Митници“, така и от IT компанията Gravis, която вече има над 10 години опит в митническата област. „Информационно обслужване“ също участват в проекта, главно в частта с единната регистрация и идентификация на икономическите оператори.
„Този проект е отговор на технологични промени в информационните системи. Това е голяма крачка в защитата на икономическите оператори, защото сега много лесно администрацията ще припознава дадено лице в електронния свят и ще бъде сигурна, че това е точното лице“, посочи Георги Григоров, изпълнителен директор на „Гравис България“ АД.
Съвсем скоро започват обученията на 118 служители на митниците. Според Кольо Колев ползите от проекта са свързани преди всичко с увеличената надеждност, по-малко прекъсвания в областта на информационните системи, създаване на условия икономическите оператори по-добре да вършат своята работа и да си взаимодействат по-лесно с митническата администрация.
Пред Investor.bg той коментира, че възможностите за пробиви в системата ще бъдат на практика невъзможни, защото процесите по регистрация на оператори са „железни“ и отговарят на всички европейски изисквания. Действията на всеки администратор също ще бъдат записвани и ще могат да се правят проверки постоянно. „Новите регистрации предлагат на икономическите оператори по-високо ниво на сигурност и възможности за проверка на идентичността в първичните регистри на държавната администрация“, посочи още той.
Всъщност, през последните близо осем месеца Агенция „Митници" проведе мащабна кампания по пререгистрация на икономическите оператори, които поддържаха активни профили за достъп до митническите и акцизна системи.
Пререгистрации на съществуващи профили можеха да се правят до края на януари - за митническите, и до края на април тази година - за акцизните системи. През целия период икономическите оператори, които досега не са работили със системите на Агенция „Митници", можеха да правят регистрации от нов тип, който ще използват и след 21 май 2018 г. От началото на октомври 2017 г. досега бяха извършени над 10 000 пререгистрации и регистрации, като възможността за регистрация остава отворена.
митници
Регистрацията за даден икономически оператор е еднократна и унифицирана за всички информационни системи и електронни услуги на Агенция „Митници" и Генерална дирекция „Данъчно облагане и митнически съюз" (DG TAXUD).
Тя се прави с електронен подпис чрез електронния портал на Агенция „Митници" е-customs.bg.
Новите регистрации предлагат на икономическите оператори покриване на изискванията, свързани с проверките за идентичност, гарантирането на необходимите нива на сигурност при предоставяне на достъп до информационните системи, както и изисквани свързани с Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни (Общ регламент относно защитата на данните - GDPR).
Освен повече сигурност и достъп до централизирани европейски митнически услуги, новите профили предлагат и повече опции за управление и редакция. След като веднъж създаде своя профил икономическият оператор може по всяко време да го допълва и променя, като добавя към ползвания от него портфейл нови електронни услуги, поддържани от Агенция „Митници" и DG TAXUD; да променя упълномощените си лица, да ограничава или разширява правата им за достъп, да променя делегираните профили за митническо представителство.
Модул „Управление и администриране на информационните системи в Агенция „Митници", както и дейностите по единна регистрация и идентификация на икономическите оператори, са осъществени в рамките на проект „Надграждане на основните системи на Агенция „Митници" за предоставяне на данни и услуги към външни системи - БИМИС 2020 (фаза 1)", финансиран от Оперативна програма „Добро управление", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд. Проектът изпълнява етапи и мерки от Секторна стратегия за развитие на електронното управление в Агенция „Митници" - „е-Митници" 2016 г. - 2020 г. и Пътна карта към нея.
„Инициативата е част от секторната Стратегия за развитие на електронното управление в Агенция „Митници“ – еМитници 2016-2025. Друго важно уточнение е, че ще могат да се обменят много по-бързо и лесно данни с други митнически администрации в ЕС.
преди 6 години Добре обаче да научиш една подобна система на наша контрабанда и наркотрафик и чужди се оказва все още твърде трудно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Ха дано се прекрати този *** въпрос по нашите ГКПП-та "Къде отиваш?" и бъде заместен с "Добър ден! Документите, моля. Приятен път!"На теб не ти е работа къде отивам, а ти е работа да ми провериш документите и при акция или съмнения - нататък. отговор Сигнализирай за неуместен коментар