Работодателски организации се обявиха против предложените промени, с които Европейската комисия (ЕК) иска да промени правилата за командированите работници, с което ще бъде засегната дейността на автомобилните превози.
В момента по идея на Франция, Германия, Италия и Австрия и се обсъжда т. нар. Пакет за мобилност, който въвежда нови изисквания към автомобилния транспорт. Според старите страни членки шофьорите от Източна Европа осъществяват социален дъмпинг. Предлага се шофьорите да нощуват в хотели и да получават командировъчни, равни на заплащането в съответните европейски държави.
От друга страна, българските превозвачи са против предложенията и обявиха, че излизат на национален протест на 15 и 16 май.
В своя позиция Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) заяви, че предложените промени предвиждат изключително тежки рестрикции за транспортния сектор и могат да доведат до фактическото му унищожаване в България.
„В действителност заплашен от унищожаване е сектор, който формира 15% от БВП на страната и осигурява заетост на над 120 хил. души. Изискването за завръщането на водачите до дома на всеки 3 или 4 седмици, от каквито и съображения да е продиктувано, на практика ще ограничи достъпа на българските транспортни оператори до европейския пазар“, пише в позицията.
Там се отбелязва, че загубите ще бъдат най-вече за малките и средни предприятия с ограничен автопарк и персонал.
„С благородния мотив, че предложеният пакет за мобилност е в контекста на защитата на правата на заетите, тяхното по-добро заплащане и право на почивка, в крайна сметка ще ги лиши от възможността да упражняват професията си.
Според представителите на бранша промените са чиста проба протекционизъм за няколко държави, с което се цели големите страни в Европа да изхвърлят от пазара българските, полските, унгарските и румънските камиони“, казват представителите на КРИБ.
Организацията подкрепя предстоящия протест на транспортния бранш.
Протестът бе подкрепен и от Българската стопанска камара (БСК). Организацията настоява за запазване на действащата Директива 96/71/ЕО за командироване на работници в настоящия й вид.
Според БСК „предложението за промяна на директивата за командироването е атака срещу единния пазар и подкопава конкурентната позиция на чуждестранните доставчици на услуги. Ако промените бъдат приети, това би попречило на трансграничната търговия и, следователно – на общия растеж и създаването на работни места, както и на сближаването в ЕС“.
От БСК смятат, че в продължение на около година официалната позиция на българското правителство и на българските евродепутати остава размита и неясна.
Тази част от позицията на БСК бе оспорена от българския евродепутат Петър Курумбашев в позиция, изпратена до медиите. Той заяви, че всички български представители в Европейския парламент са приели обща позиция за законодателния пакет за мобилност в ЕС.
Транспортният министър Ивайло Московски обяви преди дни, че подкрепя българския автомобилен бранш срещу подготвяните от Брюксел рестрикции, които ще засегнат тежкотоварните и автобусните превози.