За периода от 5 май миналата година досега, приблизително една година, Агенция "Пътна инфраструктура" е стартирала пътни проекти за приблизително 1,4 млрд. лева и са сключени договори за строително-монтажни дейности за почти 500 млн. лева. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков по време на изслушване в парламента относно напредъка по приоритетните пътни проекти, предава БТА.
Изслушването е по предложение на депутати от ГЕРБ заради обвиненията от опозицията за некачествено строителство на пътища, които са "дупка до дупка".
„Наистина България прилича на една открита строителна площадка, на която се изграждат магистрали, ремонтират се първокласни, второкласни, третокласни, а и общински пътища, мостови съоръжения, тунели“, каза Нанков пред депутатите.
Всички обществени поръчки, които провеждаме в МРРБ и в частност в АПИ, са публични, прозрачни и в пълно съответствие с нормативната уредба и добрите практики, гарантиращи конкурентните начала на пазара, посочи министърът. Като доказателство той отбеляза големия брой участници в процедурите и даде пример с обществената поръчка за тунела "Железница" от АМ "Струма", за която били получени 28 оферти.
"Големият брой кандидати е доказателство, че се работи на светло, под прожекторите... критериите за подбор на участниците не са дискриминационни и ограничителни", коментира Николай Нанков. Той отбеляза, че броят на обжалванията е изключително нисък в последната година-година и половина.
Нанков потвърди, че АМ "Хемус" е основен приоритет в рамките на настоящия мандат. По думите му с много добра организация е напълно реалистично в края на 2024 г. да имаме изцяло завършена АМ "Хемус". До края на годината от магистралата ще се строят 77 км, нови 85 км ще се търгуват и остават само около 90 км от Велико Търново до п.в. Буховци, Търговище, които през 2019 г. ще търгуваме и започнем тяхното изграждане, посочи министърът.
Нанков отбеляза, че наскоро е направена първата копка на отсечката от Ябланица до п.в. Боаза, разклона за Тетевен, а до два месеца ще стартират и реалните строителни работи на още 16,5 км от п.в. Белокопитово до п.в. Буховци. Реално 25 км ще са вече в процес на строителство в рамките на два месеца, а за година и половина ще приключим с изграждането на тези отсечки, добави Нанков.
За други 52 км от разклона за Тетевен до разклона между Ловеч и Плевен в рамките на тази година ще бъдат търгувани и ще бъде избран и изпълнител.
Регионалният министър отбеляза, че през миналата година са завършени ремонтно-възстановителните дейности на тръбите в посока Варна на тунелите "Витиня" и "Ечемишка", а тази година ще стартират ремонтните дейности на тръбите в посока София.
Тази година, с почти 8 месеца предсрочно, ще завърши строителството на 24 км от АМ "Струма" от Кресна до Сандански. Добре вървят строителните дейности от Благоевград до Железница, които са прекъснати само в частта на римския град Скаптопара. Нанков добави, че там ще изчакат и ще се съобразят с мнението на експертите.
Стойността на най-скъпата отсечка от магистралата, заради тежкия терен над Кресненския пролом, ще е около 800 млн. лева, каза министърът. По думите му намеренията на правителството са да стартира най-тежкия участък от АМ "Струма" през май 2019 г.
Вслушахме се в гласа на протестиращите, още през май АПИ предвижда да стартира с предпроектните проучвания за изграждането на тунела под Петрохан, каза Нанков.
Не просто строим магистрали, рехабилитираме пътища, пълним дупки по неремонтирани 30-40 години пътища, вършим работа и поправяме грешки на политици, които сега претендират да са управляващи, обобщи регионалният министър.
България строи най-евтините магистрали в цяла Европа, каза още министърът на регионалното развитие. Той цитира данни от Евростат в опровержение, че в България строим и се возим по най-скъпите магистрали.
В България средната цена на линеен километър след 2000 г. досега е 3,1 млн. евро. За сравнение в Сърбия цената на километър е 5,5 млн. евро, в Македония – 5,5 млн. евро, в Румъния – 6,43 млн. евро, в Гърция – 10,28 млн. евро, в Словакия – 13,7 млн. лв. Най-скъпата магистрала в България, възложена 2006 г., е АМ "Люлин" – 8,1 млн. евро на линеен километър, каза Нанков.