Гарите се превърнаха в изключително активен градоразвиващ център. Идеята, че гарата е мръсно място, което само криминализира, много бързо се преобразява.
Това е мнението на архитект Бойко Кадинов от фондация „Визар“, изказано в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.
Поводът за гостуването му е обявяването на архитектурен конкурс за вторичен градски център в София в зоната около Централна гара, който се провежда до 31 май 2018 г.
Проектите ще бъдат показани между 5 и 10 юни в Националната галерия "Квадрат 500".
Той даде пример с Виена, където ако някой иска да си купи нещо в събота вечер, всички магазини са затворени, но в центъра до новата гара всичко работи 24 часа.
„Визар“ е фондацията, която отваря архитектурата към своята публичност и хвърля мостове към това архитектите да излязат от анонимността и да представят своите идеи, ще превърне четвъртото издание на едноименния конкурс в голяма изложба, каза архитектът.– За една седмица посетителите ще могат да разгледат проектите и идеите на българските архитекти. Идеята на организаторите е да монтират екрани, на които да се показват тези проекти, както и да направят 3D мапинг."
Бойко Кадинов обоснова необходимостта от създаване на вторичен център в столицата.
„Градът се развива и той отдавна надхвърли онези хипотези за 500 хиляди – 1 милион – 1,5 милиона жители. Хората, които живеят в метрополията София, виждат огромното море от ламарина, което сутрин залива столичните булеварди, транспортните потоци и необходимостта този град да се развива не само в централната си част, а да даде възможност за развитие на другите центрове. Струва ми се, че европейската столица София има нужда от това да погледне и към своето транспортно развитие“, посочи архитектът.
По думите на Кадинов, подкрепата на Столичната община е най-важната в случая, защото тя е жест, с който градът показва, че иска да се променя.
За участие в конкурса са поканени да изложат концепциите си за развитие на района около Централна гара не само архитекти, които работят в България, а и онези извън границите ѝ.
Какъв е териториалният обхват на конкурса? Може ли транспортната локация да привлече проекти на публично-частно партньорство? Ще се включат ли архитекти от чужбина със свои проекти? Каква ще е новата концепция за изграждане на зоната около Централна гара. Какви са разрешените параметри и атрактивни ли са те за нови инвестиции? Ще застане ли новаторството срещу секънд хенд моделите?
Вижте повече във видеото!