IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Потребителите трябва да искат потвърждение на онлайн поръчката

При онлайн търговията дебнат различни капани, като напр. мними търговци, предупреждава председателят на КЗП Димитър Маргаритов

12:35 | 07.04.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов. <em>Снимка: КЗП</em></p>

Председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов. Снимка: КЗП

Преди заплащането на онлайн покупка задължително да се изисква потвърждение, че поръчката е приета с обявените от търговеца параметри. Тази препоръка даде председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по време на свое интервю по „Дарик радио“ във връзка с пазаруването от електронни магазини по време на празничните почивни дни, когато хората ще имат повече време за сърфиране в мрежата и разглеждане на сайтове, а атрактивни Великденски оферти със сигурност няма да липсват.

„Често, особено големи електронни магазини с огромен асортимент, след като потребителят е „натоварил кошницата си”, посочват, че поръчката е получена. Но това не означава, че тя е приета, тъй като в последствие би могло да се върне информация към клиента, че някоя от стоките не е налична за дадения период от време или че по-късно може да бъде доставена при други ценови параметри. Счита се, че сделката е сключена тогава, когато действително е приета от отсрещната страна”, поясни Маргаритов.

Той допълни, че при сигнали от потребители по повод съмнения за заблуди относно цени, параметри на стока, условия за продажба и доставка, КЗП извършва проверка и оказва съдействие хората да получат това, което са си избрали.

„Потребителите все по-често се насочват към интернет като източник за пазаруване в различните разновидности, които тази необятна територия предлага – както електронни магазини, така напоследък все по-често и социалните мрежи, през които се споделят доста оферти за стоки и услуги”, изрази наблюдения председателят на КЗП. Затова предупреди и за други капани там. Най-сериозен е рискът да попаднем на т. нар. мними търговци – сайтове- или профили-фантоми, които се появяват само за определен период от време, за да могат да акумулират печалби от нереални, несъществуващи оферти и след това да изчезнат. „Регистрират се обикновено за кратък период от време, не съдържат достатъчно данни за стоящите зад тях търговци и потребителите често се насочват към общуване през социалните мрежи. Когато комуникацията се води само през някакъв чат от най-популярните, много лесно може да се окаже, че всичко е само една илюзия и че насреща не стои реален търговец”, акцентира Маргаритов.

Председателят на КЗП обясни, че подобни сайтове могат да бъдат разпознати по адресите им, които обикновено представляват комбинация от известна марка и нещо допълнително добавено към нея, като завършват с разширение на някоя от държавите членки на Европейския съюз. „Окончанието на URL адреса не е показателно за това къде е регистриран даденият търговец. Потребителите винаги трябва да се уверят, че комуникация може да се осъществи, освен през чат, и през друг, по-надежден канал – имейл, телефон и т.н., за да има по-голяма сигурност, че търговецът реално съществува”, обърна внимание Маргаритов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:30 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още