Бизнесът алармира за значителни проблеми, които го възпират от участие в обществени поръчки. Основни пречки за фирмите са корупция, административни спънки, непосилни изисквания и неясноти в Закона за обществените поръчки (ЗОП). Това показва проведено анкетно проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП).
Анкетата е проведена сред членове на БТПП в периода 12-16 март 2018 г. по електронен път, мотивирана от среща с представители на Световната банка, които проучват проблемите на обществените търгове у нас.
Над 40% от българските компании смятат, че има предварително набелязан за печеливш кандидат при избора за изпълнител на обществени поръчки. Малко над 20% от анкетираните са участвали в обществени поръчки и са ги печелили, а 20% никога не са участвали. Причината за незаинтересоваността от тяхна страна се дължи на ред причини: попълване на много и сложна документация, непосилни за малките и средни предприятия гаранции, липса на информация за поръчките, невъзможност за МСП да извърши целия обем на поръчката.
Поради тези причини бизнесът предлага няколко препоръки, които да направят обществените поръчки с по-ясен и чист характер.
Над 62% от анкетираните предлагат обществените поръчки да се обявяват и провеждат само по електронен път, при ясни критерии. В същото време 44% счичат, че не трябва да се включват субективни критерии – като отлагане на плащанията, специфични конкретни изисквания, отнасящи се до определен модел / услуга, а 38% предлагат да се предвижда определен процент от обществените поръчки да бъде изпълняван от МСП. Според 30% трябва да отпадне възможността за директно възлагане на поръчки или чрез преговори с конкретно избрани фирми.
Проучването на БТПП показва, че след влезлия от април 2016 година нов ЗОП едва 13% от анкетираните компании забелязват подобряване в прозрачността на процедурите за обществени поръчки, 56% не забелязват никаква промяна, а 31% не могат да вземат отношение по въпроса, защото нямат преки наблюдения.
В анкетата се предлагат множество варианти за противодействие срещу корупционните практики. Във всеки един от етапите на осъществяване на обществената поръчка, ако се създадат подходящите условия, корупцията може да бъде преодоляна.
От Палатата посочват, че с предложенията на бизнеса повече малки и средни предприятия биха имали интерес и желание да участват в процедури за обществени поръчки. Чрез прозрачния процес (провеждане по електронен път) ще се премахне лошия имидж на обществените поръчки и лошите практики - малък брой компании да са в постоянно печелившите, макар с не толкова добри оферти.